När man som invånare väntar på att få vård eller behandling kan det ofta uppstå frågor kring väntetider och vårdgarantin.
För att hjälpa fler invånare att hitta rätt när man har frågor som rör vårdgarantilagen startar Region Skåne i november vårdlotskansli.
– Nu tar vi ännu ett steg för att korta sjukvårdsköerna och se till att skåningarna lätt kan få vård i tid, säger Anna Mannfalk (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.
Vårdlotskansliet kommer till en början att hjälpa till med information och kontaktvägar dit invånaren kan vända sig. När det handlar om specifika frågor kring besök eller behandling, såsom aktuell väntetid eller medicinsk bedömning, ska man först och främst vända sig till sin mottagning.
– Att behöva ta kontakt med flera olika instanser i Region Skåne kan upplevas som svårt när man är patient eller anhörig. Här ser vi att vårdlotskansliet kan vara till stor hjälp för invånaren att hitta rätt när man har frågor som rör vårdgarantin, säger Jörgen Wenner, biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör.
Region Skåne arbetar sedan många år tillbaka både regionalt och nationellt för att på olika sätt förbättra tillgängligheten för invånare som söker vård eller väntar på behandling. Som en del i detta arbete blir vårdlotskansliet en tydlig kontaktväg in för alla invånare som har frågor som är kopplade till vårdgarantin, både regionalt och nationellt.
Vårdlotskansliet kommer också att vara delaktiga i Socialstyrelsen och E-hälsomyndighetens arbete för att ta fram en nationell vårdförmedling och plan för ett nationellt vårdsökssystem.
– Det här ligger helt i linje med det nationella arbetet med vårdförmedling. Vårdlotskansliet ger Region Skåne förutsättning att tillsammans med andra regioner bidra till vårdförmedling på nationell nivå. Att vi regioner samarbetar för att ge våra invånare vård är nödvändigt för att öka tillgängligheten. Därför är jag väldigt glad över att Region Skåne är igång, säger Jörgen Wenner, biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör.