Femina fortsätter att kamma hem fina branschutmärkelser.
2022 tilldelades Femina Tidskriftspriset i kategorin Årets omslag, 2023 tog man hem Årets rörligt med granskningen BUP-upproret för att 2024 slå till med en historisk dubbel.
Då utsågs Femina både till Årets Tidskrift populärpress och belönades med Sveriges tidskrifters stora pris. Den här gången var det videopodden Klimaktet som blev Årets Ljud.
– Vi är otroligt glada! Att nu när vi för första gången producerar en podd vinner den här fina fina utmärkelsen, men också för att ämnet i sig är så viktigt att lyfta och att podden verkligen gjort skillnad för många kvinnor. Jag har jobbat som journalist i nästan 30 år och har nog aldrig upplevt ett så starkt engagemang runt ett specifikt ämne som när det handlar om klimakteriet, säger Feminas chefredaktör Malin Roos.
– Det har också varit otroligt kul att göra Klimaktet tillsammans med Anna Larsson som superproffsig producent och hela redaktionen. Även om det var kategorin ”Årets ljud” vi tog hem så har Klimaktet som videopodd slagit tittarrekord på Youtube, vi har fått högkvalitativt innehåll till vårt magasin och till vårt PLUS-material på sajten. En helt enkelt maxad utdelning i alla kanaler.
Juryns motivering löd:
”För en redaktion som ständigt utmanar sig och fortsätter att utveckla sin journalistik och sitt varumärke är ingenting för svårt. När de nu tar sig an ljudets format blir resultatet så klart träffsäkert och når långt utanför sin tänkta målgrupp. Genom starka berättelser från de stora namnen blir det tabulagda ämnet något självklart, mänskligt och brännande.”
– Klimakteriet är något vi alla kvinnor någon gång går igenom – ändå pratar vi sällan om det. Jag är stolt över att Feminas redaktion vågade ge sig på ämnet och grotta ner sig i värmevallningar, hormonplåster och hjärndimma. Förhoppningsvis kommer vår podd bidra till att fler vågar prata mer om klimakteriet – på jobbet, i sjukvården och i hemmet, säger Anna Larsson, Online Video Producer på Aller Media.




