Atea på MVTe: Vårdens 3 stora IT-utmaningar
Hem PARTNERZONEATEA Atea på MVTe: Vårdens 3 stora IT-utmaningar

Atea på MVTe: Vårdens 3 stora IT-utmaningar

Publicerat av: Redaktionen

Ateas tre fokusområden för årets MVT-mässa blir AI, informationssäkerhet och cloud.

– Kom och träffa oss, spontana möten och nya relationer är meningen med mötesplatser som denna, säger Malin Sölsnaes på Atea.

Det är nu över fyra år sedan Atea startade sin stora satsning för att stödja digitalisering hos vård- och omsorg. Ateas roll är att vara bryggan mellan region eller kommun och innovationerna.

– Att vara beställare av komplicerade IT-system kräver en expert, eller flera olika sorters experter, det har gjort att vi fyller en funktion, säger Malin Sölsnaes, som är ansvarig för området vård- och omsorg på Atea.

Atea på MVTe: Vårdens 3 stora IT-utmaningar

Malin Sölsnaes, ansvarig för området vård- och omsorg på Atea

Malin Sölsnaes kommer själv från omsorgsvärlden. I över 20 år jobbade hon inom olika delar av socialtjänst och i 17 år av dem, i ledande befattning.

– Vi vill att IT-avdelningen ska ge möjlighet att frigöra tid, att hjälpa och förenkla för den som är ute i verksamheten vars huvudfokus är att ge brukare och patienter en god och nära vård, säger Sölsnaes.

Inför 2024 har Atea tre viktiga fokusområden som de vill tynga extra på i denna IT-mässa e-hälsa+MVTe. Det är informationssäkerhet, AI och cloud-frågan. Många offentliga bolag och myndigheter brottas med att placera sin trafik och sin data på ett säkert sätt. Därtill är det bubblaren artificiell intelligens. Antalet företag som erbjuder AI-produkter har ökat senaste året och fler kommer att komma. Informationssäkerhet är en utmaning som kommer att genomsyra varje steg i digitaliseringen.

Mässan som helhet behandlar olika aspekter av digitalisering och välfärdsteknologi. För Atea är mässan ett tillfälle att lära känna nya människor och att träffa några av alla de företag som Atea har samarbete med. Ateas uppdrag för kunderna är bland annat omvärldsbevakning av bolag som erbjuder välfärdsteknik, vad som finns på marknaden och att följa nya produkter inom segmentet vård och omsorg. Atea validerar och utvärderar lösningar löpande och på så vis har bra insikter med vad som fungerar och ger rätt effekt utefter behov i verksamheten.

– I praktiken innebär det att kommuner och regioner kan testa nya innovativa system från underleverantörer genom Atea då vi har avtalen med kommunerna och regionerna och från oss köper kunden en funktion.

Hur går digitaliseringen för kommuner och regioner?

– Bra! Det är en ökad efterfrågan kring stöd i olika former, digitalisering har kommit igång lite olika långt och det är egentligen vårt viktigaste uppdrag för våra kunder, att skapa förutsättningar för kommuner och regioner att enkelt och snabbt kunna öka takten kring digitalisera sin verksamhet, säger Malin Sölsnaes.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>