Alla pratar om AI – hur kan vi använda AI inom socialtjänsten?
Den nyligen lanserade webbplatsen aisocialtjanst.digg.se ger stöd för kommunernas socialtjänst att utforska AI-lösningar och höja kunskapsnivån.
Webbplatsen är resultatet av ett regeringsuppdrag som Digg tillsammans med E-hälsomyndigheten och Socialstyrelsen genomfört för att öka kunskapen om AI inom socialtjänsten.
Webbplatsen innehåller kunskapshöjande material för kommunernas socialtjänst inom området AI. Här finns användbara länkar till befintliga stöd, verktyg, nätverk, forskning och fördjupning. Här finns också berättelser från de kommuner som redan börjat utforska AI-lösningar inom socialtjänsten.
Innehållet riktar sig främst till de som arbetar med verksamhetsutveckling, digitalisering och innovation inom socialtjänsten och som önskar höja sin kunskap om hur AI kan användas i verksamheten.
Höja kunskapen om AI
Webbplatsen är resultatet av ett regeringsuppdrag där Digg tillsammans med E-hälsomyndigheten och Socialstyrelsen genomfört uppdraget för att höja kunskapsnivån hos kommunernas socialtjänst inom området artificiell intelligens (AI).
Efter att ha arbetat med uppdraget kan de tre myndigheterna konstatera att AI är nytt, att området rör sig snabbt och att EU-lagstiftning kring hur AI får användas ännu inte är beslutad. Under uppdragstiden har det framkommit att i princip alla initiativ med AI inom socialtjänsten är i en utforskande fas. Det finns AI-initiativ för exempelvis schemaplanering och prediktion av framtida boendebehov samt chatbottar som hjälper socialtjänstens personal att hitta rätt rutiner för en viss situation.
Även om kommunerna befinner sig i ett initialt skede är frågan högaktuell. Det visade sig inte minst kring intresset för det webbinarium som uppdraget nyligen anordnade. Webbinariet blev snabbt fullbokat med 1000 deltagare. Hela 91 procent av Sveriges kommuner fanns representerade bland deltagarna. Det visar på ett stort behov och intresse av att lära sig mer om AI och dess användning.
– Under arbetet med uppdraget har vi lärt oss att det är många svåra frågor som behöver ställas och att ett fortsatt utforskande arbete behövs för att få svar på dem. Vi tror att det är något vi behöver göra tillsammans. Kommuner och myndigheter ihop, säger Anna Eriksson, generaldirektör på Digg.
– Vi ser att det behövs mer arbete inom detta område för att stötta kommunerna i deras fortsatta resa med att använda AI inom socialtjänsten. På så sätt kan vi skapa värde för både socialtjänstens verksamhet, enskilda personer och samhället i stort, säger Anna Eriksson.
Uppdrag att stödja kommuners användning av artificiell intelligens inom socialtjänsten (digg.se)