Barnrättsorganisationen Friends lanserar nu sin största kommunikationssatsning på över ett decennium.
Med en ny strategi, ett förtydligat varumärke och konceptet ”En friendligare värld börjar med dig” tar organisationen nya steg i arbetet mot mobbning.
Kampanjen, som startar idag den 16 september, är en berättelse om barns verklighet och vuxnas ansvar. Kampanjens hjärta är filmen ”Alla är här” som visar på det mörker som många barn lever i: ångest, panik, klump i magen och rädsla. Men den visar också på ljuset som tänds när vuxna kliver fram. En vuxen som bryr sig kan förändra allt.
På så sätt blir filmen också en symbol för Friends kommunikationsstrategi: att mobilisera fler vuxna i vardagen för barns trygghet.
- Nu tar Friends nya stora kliv framåt, målet är att väcka känslor och mobilisera så många som möjligt att gå med i kampen mot mobbning. Idag utsätts mer än hälften av Sveriges barn för mobbning, kränkningar, våld eller hot i skolan eller online. Det är vuxnas ansvar att mobbning inte ska få fäste vi måste nu skapa en obruten kedja av omsorg runt alla barn, säger Tor Löwkrantz Waxin, chef Engagemang & Påverkan på Friends.
Bakom Friends nya varumärkesplattform och konceptuella inriktning står den nystartade kreativa studion BARBRO. De har också tagit fram den första kampanjen under det nya konceptet.
- ”En friendligare värld” är ett syftesdrivet koncept som visar på hur du, jag och alla andra vuxna kan göra en direkt skillnad för barn. Det lyfter också fram de värderingar som Friends står för och som människor kan sluta upp bakom. För oss har det varit viktigt att hitta en arena som ger hopp och där fokuset ligger på den positiva effekt som våra egna handlingar kan ha – både här och nu och på längre sikt, Fredrik Achatius Creative Lead och grundare BARBRO.
För att nå ut med budskapet och genomföra kampanjen har Friends även mobiliserat sina befintliga partners, mediasponsorer och ambassadörer. De bidrar med media, kommunikationskanaler och med aktivering inom de egna organisationerna. Kampanjen kommer att gå på tv, bio, i poddar, utomhus och i digitala- och sociala kanaler.
Byråer:
- BARBRO – Creative lead
- New Land – produktion film
- Dobedai – produktion ljudspot
- Search Intent -digital strategi och annonsering