Omstrukturering av djursjukvården med digital rådgivning
Hem NYHETERE-HÄLSAOmstrukturering av djursjukvården med digital rådgivning

Omstrukturering av djursjukvården med digital rådgivning

Publicerat av: Redaktionen

Nya siffror från Agria visar att var tredje hund- och kattägare som använder digital sjukvårdsrådgivning inte har ett vårdbehov som kräver besök på en fysisk veterinärklinik.

Samtidigt rapporterar Svensk Djursjukvård, branschorganisationen för landets privatägda veterinärkliniker, att antalet patientbesök har minskat med närmare 200 000 på ett år.

– Många djurägare vänder sig numera i första hand till digital veterinärrådgivning, som ofta ingår i djurets försäkring. Vi ser en omställning av hela branschen när de flesta försäkringsbolag nu erbjuder digital djursjukvårdsrådgivning och djurägarna har upptäckt fördelarna, säger Patrik Olsson, chef för Agria i Sverige. Genom att använda försäkringsbolagens digitala tjänster kan djurägare få en mer långsiktigt hållbar ekonomi – utan att tumma på djurens vårdbehov.

Omstrukturering av djursjukvården med digital rådgivningVarje gång ett fysiskt veterinärbesök ersätts med egenvårdsråd i hemmet sparar Agrias försäkringstagare i genomsnitt 2 500 kronor genom att slippa betala självrisken. Att djur får rätt vård på rätt plats och vid rätt tidpunkt bidrar dessutom till att försäkringspremierna inte behöver höjas i samma takt, vilket gynnar hela försäkringskollektivet.

Mellan åren 2019 och 2024 ökade Agrias utbetalda ersättning till djurägare för djursjukvård med 41 procent, medan ökningar av kostnaden för försäkringspremierna landade på 39 procent.

– Digital sjukvårdsrådgivning för djur är ett viktigt verktyg för att bromsa de skenande kostnaderna inom djursjukvården, skapa en mer stabil premieutveckling och göra det möjligt för ett fortsatt brett djurägande i Sverige, säger Patrik Olsson.

Rapporten från Svensk Djursjukvård visar också att djurägare i allt högre grad drar sig för att besöka en klinik och oftare avstår från dyrare behandlingar och utredningar av komplicerade tillstånd. Även om den allmänna konjunkturen påverkar hushållsekonomin, bidrar förmodligen även de ökade kostnaderna för djursjukvård och osäkerheten kring vad vården kan komma att kosta till djurägares tveksamhet.

Alla skadade eller sjuka djur ska givetvis få den vård de behöver, men sättet att ge rätt vård kan variera. Allvarligt skadade djur bör omedelbart tas till veterinärklinik för akutvård, medan mindre akuta fall kan vänta till nästa vardag. Djur med lindrigare besvär kan få egenvård i hemmet efter digital rådgivning av veterinär eller legitimerad djursjukskötare.

Så här fördelar sig vårdvägarna för djurägare som söker digital rådgivning:
  • 33 % får råd om egenvård i hemmet av djursjukskötare
  • 24 % kopplas vidare till ett digitalt möte med veterinär, varav 63 % får hemgångsråd för egenvård och 21 % rekommenderas att boka tid hos veterinär
  • 43 % rekommenderas att snarast åka till klinik för akutvård

Digital sjukvårdsrådgivning bidrar därmed till att djur får rätt vård, samtidigt som hela försäkringskollektivet får en mer hållbar ekonomi.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>