Region Stockholm tar nu över sjukvårdsrådgivningen 1177 i egen regi genom ett förvärv av bolaget Medhelp.
”Det är en fråga om beredskap”, säger Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd.
År 2022 beslutade regionfullmäktige om att återta 1177 Vårdguiden i egen regi.
Sedan 2001 har tjänsten varit upphandlad och drivits av företaget Medhelp.
– Vi har ett förändrat världsläge och behöver bygga en mer robust beredskap. I händelse av kris eller krig utgör sjukvårdsrådgivningen helt central infrastruktur som vi behöver ha full rådighet över för att snabbt kunna skala upp. 1177 i egen regi är ett viktigt steg för att strategiskt stärka vår beredskap, säger Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd.
Telefonnumret 1177 gäller för hela Sverige, men varje region driver sin egen verksamhet för sjukvårdsrådgivningen. 1177 har en viktig roll i vårdsystemet för att ge råd och stöd till patienterna då sjukvårdsrådgivningen ofta är patientens första kontakt med vården. Vilken vårdnivå, inklusive egenvård, patienten därefter blir hänvisad till har en stor påverkan på hela hälso- och sjukvårdssystemet. Flera andra regioner har tidigare haft sin sjukvårdsrådgivning upphandlad, men alla har återtagit tjänsten i egen regi. Region Stockholm tar över verksamheten i sin helhet som den är uppbyggd och fungerar idag. Därmed innebär köpet ingen förändring på kort sikt för patienterna och personalen.
– 1177 bemannas av legitimerade sjuksköterskor med minst fem års erfarenhet och med en bred och omfattande kompetens. Jag vet vilket svårt jobb de har att utföra varje dag och vi är oerhört måna om att övergången sker smidigt så att rådgivningen eller väntetiderna inte påverkas negativt, säger Christine Lorne.
På sikt har Region Stockholm planer på att utveckla sjukvårdsrådgivningen och styra mot att vårdcentralen ska vara utgångspunkten och navet i sjukvården. Med 1177 i egen regi kommer Region Stockholm på sikt kunna se till att sjuksköterskorna som svarar i telefon har tillgång till det regionövergripande journalsystemet och får med det möjlighet att vid behov och i samråd med patienten ta del av patientens tidigare journalanteckningar för att kunna ger mer individuellt utformade råd och vägledning.
– I takt med att vi stärker vårdcentralerna vill vi även att de ska kunna bli vägen in i vården. Därför är ambitionen att vårdcentralerna på sikt ska kunna ta hand om sina listade patienters samtal dagtid. Det finns stora vinster med att du som patient får prata med en sjuksköterska eller läkare som du känner till och som kan ge rådgivning utifrån din sjukdomshistoria, säger Christine Lorne.