Malmöbolaget Sproud lanserar sin senaste produkt inom växtbaserat mejeri som svar på en ökad efterfrågan på sockerfria, växtbaserade produkter med näringsrikt innehåll.
‘Barista’ är idag Sprouds bästsäljande produkt, framförallt inom café, restaurang och foodservice i Sverige. Den nya varianten Barista ZERO lovar samma egenskaper men helt utan socker eller sötningsmedel.
Sproud (www.sproudglobal.com), det Malmö-grundade företaget bakom den ärtbaserade drycken med samma namn, meddelar idag att dess senaste produkt Barista ZERO lanserats i Sverige.
Barista ZERO är ett sockerfritt växtbaserat alternativ till mjölk, framtaget för att leverera exceptionell smak och prestanda av baristakvalitet. Sedan tidigare innefattar Sprouds sortiment bland annat Unsweetened, en helt osötad variant av dess ärtdryck.
Efterfrågan på den nya produkten Barista ZERO speglas av dess distribution, där bland andra matvarubutiker såsom ICA och Hemköp varit snabba på att ta in produkten i sina sortiment.
Sara Berger, VD på Sproud: “Vi ser fram emot att kunna erbjuda våra svenska konsumenter Sprouds senaste innovation. Barista ZERO kompromissar inte med baristans krav på vad som krävs för en perfekt skummad flat white eller cappuccino men inte heller med kraven från den hälsomedvetna konsumenten eller hemmabaristan. Vi fortsätter vårt arbete mot att vara bäst i klassen när det kommer till hälsa, smak och miljöpåverkan och Barista ZERO är ett prima exempel på våra framsteg på alla tre fronter.”
Sprouds produkter har kommit att bli populära långt bortom Sveriges gränser och idag är Storbritannien en av företagets snabbast växande marknader. Under slutet av 2024 meddelade Sproud att den brittiska TV-stjärnan Maya Jama investerat i företaget.
I just Storbritannien fördes under 2024 en aktiv debatt kring socker och sötningsmedel som en ovälkommen och under många år dold biverkan för den som av hälsoskäl valt att konsumera växtbaserade drycker.
Barista ZERO är helt unik i sin kategori vad gäller näringsinnehåll och den enda produkten i sitt slag på svenska butikshyllor. Sproud fortsätter att vara en pådrivare i kategorin växtbaserade drycker och har visat stor framgång i sitt arbete med att få fler konsumenter att ta steget och byta från animalisk till växtbaserad dryck.
Om nya ‘Barista ZERO’:
- Neutral smak: Erbjuder en lenhet och krämighet utan att ändra smaken på ditt kaffe eller te.
- Högt proteininnehåll: Rik på protein och levererar dubbelt så mycket protein som havremjölk.
- Sockerfri: Fri från socker och tillsatta sötningsmedel.
- Låg klimatavtryck: Sprouds produkter har den lägsta klimatpåverkan av alla mjölk- och växtbaserade alternativ på marknaden.
- Fri från vanligt förekommande allergener: Tillverkad av protein från gula ärtor och fri från gluten, nötter, soja och mjölk.
- ISO 26000-verifierad: Sproud är det första – och än idag det enda – företaget i sin kategori att uppnå denna standard för hållbarhet.
Om Sproud
Sproud grundades i Malmö och lanserade dess första produkt 2018. Sedan dess har företaget växt sitt utbud och expanderat runt om i världen. Idag säljs produkterna via dess egen webbplats, e-commerce såsom Amazon, samt hos några av världens största matvarubutiker och via välrenommerade cafékedjor och restauranger på 15 marknader. Företaget har kontor i Malmö och i London. Dess investerare innefattar den brittiska programledaren Maya Jama, London-baserade VGC Partners, familjeägda Findeln Holding, där Sprouds medgrundare Nicklas Jungberg är majoritetsägare, samt av svenska Dream Beverage.