Dimh lanserar distraktionslösningen ”Divertini”.
En innovativ lösning i form av ett AR spel. Divertini skapades för att nå ut till fler barn inom vården som behöver distraktion i situationer som kan upplevas som påfrestande, smärtsamma och ångestfyllda.
Forskning visar att digitala hjälpmedel har god effekt vid distraktion och bearbetning av smärta och ångest. Genom Divertini får barn spela ett roligt spel med animation som är inbyggt i glasögonen.
“Vårt mål är att alla barn inom vården ska erbjudas Divertini
för att lugna, minska deras smärta och oro under deras vårdupplevelse.” säger Malin Hall, affärsutvecklare på Dimh.
Genom Divertini får barn från 5 år möjligheten till en bättre upplevelse för sina vårdrelaterade behov och vårdpersonalens insatser blir enklare när patienten är lugn.
”I vår marknadsanalys har vi pratat med vårdpersonal som uttryckt ett behov för fler distraktionslösningar där vi ser att man kan använda Divertini inom olika vårdrelaterade behov så som nålstick, infart, brännskador, omläggning av sår mm” säger Stefania Citraro, affärsutvecklare på Dimh.
Genom att använda distraktionslösningen Divertini kan barn- och ungdomssjukvården öka produktiviteten, förbättra behandlingsresultat och minska kostnaderna för att ge patienterna bästa möjliga vård.
Innovationsbolaget Dimh kombinerar innovation, målgruppsfokus och gamification för att skapa digitala verktyg inom hälsa och sjukvård. Dimh skapar verktyg som AR, VR, appar, spel till animering och hemsidor, allt detta för att hitta de innovativa lösningarna som gör skillnad på riktigt. Dimh använder ofta spelmekanismer som en röd tråd genom verktygen då det är ett effektivt sätt att skapa motivation och meningsfullhet på.
Vill du också att Divertini ska kunna erbjudas till alla barn?