Under våren 2024 övergår Örebro kommun till digitala inköp inom vård och omsorg.
Det innebär att den som är beviljad insatsen inköp kommer få stöd att beställa sina varor online, från en butik som erbjuder hemleverans.
Digitala inköp ska göra det enklare för personer som är beviljade insatsen inköp att handla allt från mat och apoteksvaror till kläder och andra produkter.
Genom att handla digitalt, via e-handel, kommer den som har stöd med inköp få tillgång till ett bredare utbud och dessutom större möjlighet att vara med och påverka inköpen, samtidigt som man kan göra sitt val i lugn och ro hemifrån:
– Personen kommer själv kunna se och välja varor och ta del av extrapriser. Det kommer dessutom bidra till en säkrare hantering, eftersom våra kunder inte behöver lämna ifrån sig pengar eller betalkort, berättar Anna-Stina Lander, verksamhetschef för hemvården.
Beställningarna kommer gå till så att utföraren, oavsett om det är Örebro kommun eller annan utförare, har med sig en dator eller surfplatta hem till kunden och sedan genomförs inköpet online tillsammans.
– Övergången till digitala inköp kommer också betyda att vi skapar mer tid för våra undersköterskor till att utföra andra insatser, så som omvårdnad. Samtidigt är det ett sätt att digitalisera våra arbetssätt och därmed förbättra arbetsmiljön för våra medarbetare genom att minska antalet fysiskt tunga arbetsmoment, säger Anna-Stina Lander.
Kunderna kommer fritt kunna välja bland de butiker som erbjuder digitala inköp med hemleverans. Det är cirka 1200 kunder som kommer att påverkas av övergången till digitala inköp, som sker med start 1 april 2024. Den som redan idag får hjälp med inköp av varor kommer att få information via brev och direkt från utföraren i god tid inför förändringen. Målet är att alla inköp ska ske digitalt från och med sista oktober 2024.