Immunovia (Nasdaq Stockholm: IMMNOV), diagnostikföretaget som har lanserat världens första test för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer, tillkännagav idag planer på att omstrukturera sin verksamhet.
Företaget kommer att upphöra med kommersialiseringen av sitt IMMray PanCan-d-test i USA för att fokusera sina resurser på vidareutveckling och klinisk testning av bolagets lovande nästa generations test för upptäckt av pankreascancer.
Nästa generations analys, som för närvarande är under utveckling, är avsedd att fungera lika bra för patienter från olika riskgrupper. Det nya testet förväntas ge korrekta resultat hos patienter som inte producerar CA19-9 och minska beroendet av CA19-9, vilket har varit begränsningar för IMMray PanCan-d-testet. Immunovias nästa generations test kommer att utföras på en allmänt använd kommersiell plattform, vilket gör att företaget kan skala produktionen bättre. Immunovia förväntar sig att släppa ytterligare detaljer om nästa generations test senare i år, med ett förväntat lanseringsdatum 2024.
Immunovias strategiska beslut att fokusera på sin nästa generations analys kommer att resultera i betydande uppsägningar i både Sverige och USA i flera funktioner. Dessa personalminskningar och elimineringen av andra rörelsekostnader kommer att sänka företagets kassaförbränningshastighet och utöka företagets kassareserver långt in i 2024.
“I det nuvarande finansiella klimatet har vi beslutat att fokusera våra resurser på vårt nästa generations test för upptäckt av pankreascancer”, säger Jeff Borcherding, Immunovias VD. “Vi är mycket glada över potentialen med det nya testet att leverera hög noggrannhet över hela spektrumet av högriskindivider. Testet som för närvarande är under utveckling ger oss den bästa möjligheten att visa betydande förbättringar av patientresultat, vilket är nödvändigt för att säkerställa mer omfattande subventioner till patienter för vårt test i USA. Subventioner är en grundläggande drivkraft för affärsvärdet för Immunovia och är grundläggande för att säkra bolagets långsiktiga framgång.”