Testpatrullen består av frivilliga seniorer med uppgift att testa och pröva på digitala och tekniska tjänster som bland annat riktar sig till seniorer.
De utvärderar användarvänlighet, upplevd nytta och hur vettig produkten eller tjänsten är. Och sätter sedan betyg på den.
Förvaltningen för Vård & Omsorg genomgår en stor förändring- och omställningsresa.
En resa för att möta och hantera konsekvenserna av det som vi kallar ett samhälle i förändring. Ett samhälle i förändring bottnar i en demografisk förändring där andelen äldre ökar betydligt mer än andelen invånare i arbetsför ålder vilket innebär att färre ska försörja fler. Det innebär också ett ökat inflöde till Vård & Omsorgs alla verksamheter, ett ökat kompetensförsörjningsbehov och förändrade ekonomiska förutsättningar.
Nya arbetssätt med teknik
Att införa digitala och tekniska hjälpmedel är en viktig del i arbetet med att hantera konsekvenserna av ett samhälle i förändring. Tekniken ska inte ersätta den mänskliga tillsynen utan ska ersätta rutinarbete som förvaltningen kan genomföra på ett annat sätt.
Samarbete med seniorer
Idéen bakom Testpatrullen föddes i en av många diskussioner kring svårigheten i att motivera omsorgstagare och patienter att våga pröva på ett digitalt hjälpmedel i stället för tidigare arbetssätt.
– Det är viktigt att få våra omsorgstagare att vilja pröva digitala hjälpmedel och de tjänster som vi kan erbjuda. En konsekvens av denna osäkerhet är att tillgänglig teknik inte kommer till användning. Ett exempel på detta är förvaltningens utrullning av digital tillsyn via trygghetskameror som i början mötte en viss skeptism men som idag står för majoriteten av tillsyn nattetid, säger Arian Faily, förvaltningschef för Vård & Omsorg.
Testpatrullen består av frivilliga seniorer med uppgift att testa och pröva på produkter och tjänster som bland annat riktar sig till seniorer. De utvärderar användarvänlighet, upplevd nytta och hur vettig produkten eller tjänsten är. Och sätter sedan betyg på produkten eller tjänsten.
– Det finns en allmän rädsla bland seniorer för det okända och oprövade. Erfarenheter från idag och det vi har lärt oss tar vi med oss tillbaka till våra respektive pensionärsorganisationer. Och vem bättre än en senior kan prata med andra seniorer, säger Calle Hagman, medlem i Sveriges Pensionärsförbund Åsa (SPF), efter Testpatrullens första träff.
Upplägg och genomförande
Vid Testpatrullens första tillfälle deltog fem frågvisa och intresserade seniorer; Erik Altenstedt, 84 år, Calle Hagman, 75 år, Agneta Anderberg, 81 år, Ulla Liedén, 76 år och Sivert Jonsson, 77 år.
Under ledning av medarbetare från Vård & Omsorg fick de utvärdera medicingivare, trygghetskamera och VR-glasögon. Medicingivare och trygghetskamera för digital tillsyn erbjuder kommunen redan idag till omsorgstagare som uppfyller vissa kriterier. VR-glasögon finns tillgängliga på vissa av kommunens vård- och omsorgsboende, bland annat på Bedagårdens vård- och omsorgsboende.
– Vi kommer inte kunna bedriva framtidens vård och omsorg på samma sätt som tidigare. Med det sagt, behoven kommer fortsatt att bli tillgodosedda men med andra lösningar än idag. Testpatrullen medskapar denna utveckling och deras insats kan också bidra till en ökad förståelse för digitala och tekniska hjälpmedel, säger Arian Faily.