Hugo Kinneteg vinner Solve For Tomorrow – Samsungs Electronics, Hyper Islands och Fryshusets årliga program där unga mellan 18 och 25 år får lära sig att lösa samhällsutmaningar med hjälp av teknik och innovation.
Norrköpingsprogrammeraren blev årets vinnare med en ny AR-lösning som ska hjälpa döva och hörselskadade.
Under våren har elva ungdomar i åldern 18–25 år deltagit i Solve For Tomorrow.
Med stöd av erfarna experter har de utifrån olika samhällsutmaningar fått forma en idé och utveckla den till en teknisk lösning som bidrar till positiv samhällsförändring. Till skillnad från traditionell utbildning ligger fokus i stället på design-thinking. Ungdomarna har följt en praktiskt och iterativ metod, där de fått lära sig om AI, gamification, prototyper, testning, självledarskap och mycket annat.
Kör gaffeltruck på nätterna och programmerar på dagarna
Årets vinnare är 22-årige Hugo Kinneteg från Norrköping. Han arbetar som gaffeltrucksförare på nätterna och programmerar på dagarna, något han är självlärd inom. Hugo har utvecklat en applikation som transkriberar talade ord i realtid och visar upp dem som text i displayen i ett par AR-glasögon. Iden grundandes i frågeställningen; vad om människor kan se det de inte hör. Lösningen hjälper på så vis döva och hörselskadade att uppfatta talat språk. Utöver priset på 58 000 kronor får han möjlighet till fortsatt coaching av Samsung och Hyper Island.
– Deltagandet i Solve For Tomorrow har varit mycket lärorikt och jag får viktigt stöd att komma vidare i utvecklingsprocessen. Jag har aldrig tidigare utvecklat appar för glasögon. Nu har jag en fungerande prototyp och med hjälp av priset hoppas jag utveckla appen med ännu mer funktionalitet, och sedan få ut den till människor i hela världen, säger Hugo Kinneteg.
Enligt World Federation of the Deaf är mer än 70 miljoner människor i världen är döva och 1,5 miljarder lever med hörselnedsättning enligt Världshälsoorganisationen (WHO) – så potentialen i Hugos idé är stor.
– Deltagarna i Solve For Tomorrow har visat upp en otrolig kreativitet och innovationsförmåga. På olika sätt har de utnyttjat kraften i tech, AI, gamification och design thinking för att utveckla idéer som bidrar till ett mer hållbart och inkluderande samhälle. Jag är så imponerad och det är med stort hopp om framtiden som jag ser fram emot att följa deras fortsatta utveckling, säger Elin Wallberg, Director of Corporate Marketing på Samsung Electronics Nordic.
Solve For Tomorrow är ett globalt program från Samsung som bidrar till att öka ungas intresse för teknik, innovation och hållbarhet. Det föddes i USA 2010 och genomförs i dagsläget i nästan 100 länder.
Ansökningarna för Solve For Tomorrow kommer att fortsätta under hösten 2023. Alla ungdomar i åldrarna 18–25 år kan ansöka individuellt eller i team. Det är helt gratis, kräver inga förkunskaper (förutom engelska) och kan göras vid sidan av jobbet eller skolan. Det enda som krävs är att definiera en utmaning eller beskriva en idé inom; Miljö, jämställdhet eller hälsa och välmående. Målet är själva läranderesan och inte tävlingen i sig. Alla deltagare garanteras en fantastiskt rolig och interaktiv upplevelse, och kommer att lämna Solve for Tomorrow med nya kunskaper inom design-thinking, många nya vänner och tillgång till nätverk som kan leda till framtida jobb.