Femina granskar barn- och ungdomspsykiatrin ur mammornas perspektiv
Hem HÄLSAPSYKISK OHÄLSA Femina granskar nu barn- och ungdomspsykiatrin ur mammornas perspektiv

Femina granskar nu barn- och ungdomspsykiatrin ur mammornas perspektiv

Publicerat av: Redaktionen

Under sex månader har Femina följt mammor från olika delar av landet i deras kamp för sina barn i ett Sverige där kön till BUP är lång och möjligheten till stöd är liten.

Nu släpps reportageserien #bupupproret, en granskning ur mammornas perspektiv som vittnar om missförhållanden och tystnadskultur i barn- och ungdomspsykiatrin.

I reportageserien, som är en del av Feminas satsning på kvalitetsjournalistik, har Feminas reportagechef Malin Roos och reporter Cecilia Wugk under sex månader följt mammor i deras kamp för att hjälpa och stötta sina barn.

I granskningen vittnar personer om missförhållanden som råder inom BUP över hela landet, samt hur en tystnadskultur sprider sig på flera håll.

Ett kvalitativt videoinnehåll flätas samman med gediget skrivna reportage som tillsammans ger en unik innehållsupplevelse i Feminas alla kanaler, från magasinet via sajten till sociala medier. Delar av granskningen delas även av Aftonbladet.

– Att skapa och skräddarsy innehåll för flera olika plattformar och publicister som vi gjort i detta projekt är något helt unikt. Video, artiklar, nyheter och magasin möts och vi hoppas skapa så pass stort genomslag att denna fråga lyfts på allvar, en gång för alla, säger Emma Fägerwall, produktionsansvarig för video på Aller Media.

Femina är landets största livsstilsmagasin för kvinnor och är dessutom den tidskrift som ökar mest i räckvidd, enligt Orvesto konsument 2022:3. Allt fler läsare hittar till Femina och uppskattar varumärkets mix av innehåll.

– Jag är otroligt stolt över sättet vi låter kvinnorna i denna granskning få sina röster hörda. Samtidigt som Femina växer visar vi också att vi kan producera journalistik i alla format samt i absolut toppklass, säger Feminas redaktionschef Margareta Gotthardsson.

Femina granskar barn- och ungdomspsykiatrin ur mammornas perspektivProjektet är skapat tillsammans med videodesken, som producerar rörligt innehåll åt Aller Medias varumärken inom livsstilssegmentet, en avdelning som de senaste åren har tredubblat sin räckvidd. Framgången ligger i det högkvalitativa redaktionella innehåll som skapas.

– Denna granskning är ett bevis på att vår satsning på varumärkesnära, välproducerade format och reportage är rätt väg till målgrupperna, säger videochef Matilda Wennerholm.

Källa Allermedia

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>