De första självregistreringsterminalerna finns nu på plats på flera sjukhus inom Stockholms Läns Landsting.
Här kan patienter med frikort samt barn och ungdom under 18 år själva registrera sin ankomst, utan att behöva passera kassan.
I den tillfälliga centralkassan på Nya Karolinska universitetssjukhuset står sedan någon månad tillbaka en av de nya självregistreringsterminalerna. Här kan patienter som har frikort samt barn och ungdom under 18 år, själva registrera sin ankomst utan att behöva passera kassan. Detta görs enkelt genom att patienten knappar in sitt personnummer i terminalen. På den mottagning patienten ska besöka dyker en notis upp i vårdinformationssystemet TakeCare och personalen vet därmed att patienten är på väg.
Syftet med terminalerna är att ge patienterna en snabbare väg till sitt inbokade besök eftersom de slipper köa till kassan. Kassapersonalen i sin tur hinner ge mer stöd till de som behöver det.
De som jobbar i kassan säger att terminalen väcker viss nyfikenhet. Många testar men fortfarande tar några en nummerlapp till kassan också, för säkerhets skull. Lappen behövs dock nästan aldrig.
Enkel lösning
Mjukvaran till terminalerna har utvecklats i ett samarbete mellan SLL och CGM.
– Vi är väldigt nöjda med den här lösningen säger Kerstin Lagerström-Ullander som är sektionschef på Patientavgiftssektionen på Karolinska sjukhuset. Terminalen är självinstruerande och lätt att använda. Det går nog nästan inte att göra det enklare.
Staffan Olofsson har rollen som förvaltningsproduktledare inom SLL:s och Gotlands regionala Federation samverkan TakeCare och jobbar även som objektspecialist vid eHälsa och strategisk IT på Karolinska sjukhuset. Han har varit med i diskussionerna med CGM om utformningen av tjänsten. Nu står han och Kerstin och betraktar på avstånd en patient som närmar sig terminalen. Bara några sekunder senare kliver patienten in i hissen för att ta sig vidare till det inbokade besöket.
– Antalet patienter som registrerar sig själva ökar hela tiden. Målet är att så många som möjligt av dem som kan och får registrera sig själva använder terminalen. Men sedan vill ju faktiskt en del patienter hellre gå till kassan och då kan de ju göra det, säger Staffan.
– Det är roligt att se att det både är yngre och äldre patienter som väljer att registrera sig själva, inflikar Kerstin. Med bättre och tydligare skyltning tror de att antalet registreringar kommer att fortsätta öka. Terminaler finns nu vid fyra olika kassor, tre till ska placeras ut inom snar framtid.
Fakta om CGM Welcome
CGM har byggt CGM Welcome som är mjukvaran i den självregistreringsterminal som används av SLL. CGM Welcome kan användas till vilken typ av pekskärm som helst och finns idag med koppling till vårdinformationsystemet TakeCare.
-Vi kan anpassa CGM Welcome även till andra system och kan även anpassa funktionaliteten beroende på vilka behov som finns, berättar Pinar Koyuncu, produktchef för Connectivity Services på CGM. Just nu är vi involverade i ett projekt med en kund där man vill ha en mer avancerad variant där alla, även de som inte har frikort, kan registrera sig och betala direkt via en betalningsterminal.
CGM Welcome är ett enkelt, men bra exempel på hur tekniska hjälpmedel kan förenkla vardagen för vårdpersonalen och snabba upp och underlätta vårdbesöket för patienterna, avslutar Pinar.