Nu väljer Västerås stad att skriva avtal för ytterligare fem år med branschens modernaste välfärdssystem Combine.
Kommunen har använt Combine sedan 2013 och har tillsammans med Pulsen Omsorg utvecklat funktionaliteter som drastiskt ökat effektiviteten hos användarna.
Västerås stad är hem till 127.000 människor och är bland Sveriges tio största tätorter. Där jobbar runt 2500 personer i Pulsen Omsorgs verksamhetssystem Combine. När det var dags för att på nytt upphandla verksamhetssystem valde kommunen att fortsätta sin resa tillsammans med Pulsen i ytterligare fem år med start 2022.
– Vi gjorde en förstudie som tydligt visar att våra användare är nöjda med systemet och vill fortsätta med det. Det är helt enkelt ett koncept som fungerar, säger Anne Almqvist, digitaliseringsstrateg och tf enhetschef på enheten för välfärdsteknologi och systemförvaltning i Västerås.
– Det är otroligt viktigt för oss att ha en bra relation till våra leverantörer, och det har vi alltid haft med Pulsen Omsorg. Sedan starten har vi fått bra gehör för våra behov och har kunnat utveckla saker tillsammans. Bland annat jobbade vi fram en e-tjänst för utbetalning av sjuklön som tidigare tagit våra handläggare 50 minuter med mycket manuellt arbete. När e-tjänsten kom reducerades samma uppgift till 10 minuter. Så för oss har det varit självklart att fortsätta samarbeta, säger Annika Bärgård, objektledare för Combine hos Västerås stad.
Pulsen Omsorg och Västerås stad har sedan införandet 2013 haft ett nära samarbete och utvecklat funktionalitet tillsammans. Bland annat har man avsevärt förbättrat effektiviteten kring utbetalningar av sjuklön, en tidigare manuellt belastad process.
Samarbete för välfärden
Pulsen Omsorg har genom sin stora transformering av verksamhetssystemet Combine målsättningen att skapa branschens modernaste välfärdssystem. En viktig del i att ligga i framkant är att vara tillgänglig om frågor dyker upp.
– Pulsen Omsorg har alltid gett oss ett otroligt bra bemötande. Redan från införandet kunde vi ringa när som helst och få hjälp, vi blev inte lämnade vind för våg. Den servicementaliteten fortsätter än idag, att om något strular hör vi av oss och får svar, säger Erik Hörnquist, objektspecialist på Västerås stad.
– Det är fantastiskt att Västerås vill hänga med oss ett tag till. Vi har utvecklat mycket tillsammans och lärt oss väldigt mycket under den här resan. Vi på Pulsen Omsorg ser fram emot att få utveckla många fler funktioner tillsammans som förenklar och förbättrar välfärden, säger Magnus Skebäck, vd på Pulsen Omsorg.