Högskolan Väst utvecklar nya digitala och pedagogiska verktyg som kan underlätta i undervisningen.
I ett unikt pilotprojekt används en avatar som en fiktiv patient när studenter på Sjuksköterskeprogrammet tränar på att föra patientsamtal.
– Det är ett superbra komplement till att träna dialog med bara varandra, säger Simon Lundgren, student på Sjuksköterskeprogrammet.
I det nystartade pilotprojektet deltar ett 20-tal sjuksköterskestudenter som gör sitt första studieår. Avataren är här en fiktiv äldre patient som skapats i ett nära samarbete mellan lärare på Sjuksköterskeprogrammet och högskolans systemutvecklare.
– Vi är nog först i Sverige med att testa den här tekniken i en vårdutbildning. Med hjälp av avataren kan studenterna enklare träna på att föra svåra samtal med patienter. Här kan vi utmana studenterna genom att låta avataren svara på oväntade sätt, säger Lisbeth Hillström, adjunkt på Sjuksköterskeprogrammet.
Avataren blir ett komplement till det arbetsintegrerade lärande som sker när studenten gör sin verksamhetsförlagda utbildning inom vården och möter patienter i en vårdsituation. Studenten rustas för att kunna fungera ännu bättre som yrkesverksam sjuksköterska efter utbildningen.
– Avataren i det här projektet bygger på etablerad teknik som vi använder på ett nytt sätt, förklarar Anders Wallman, systemutvecklare.
– I grunden finns en chatbot som används i många andra sammanhang, exempelvis i mobilappen Siri. I den här piloten lär vi chatboten att föra dialog utifrån ett antal givna frågor. Den visuella avataren i 3D och den tekniska lösningen har utvecklats av IT-företaget ATEA, säger Anders.
Under vårterminen kommer pilotprojektet att utvärderas och avataren ska sedan vidareutvecklas.
– Om allt går vägen kan avataren bli ett permanent verktyg i vår sjuksköterskeutbildning och på sikt kanske även i andra utbildningar, säger Lisbeth.