Äta hälsosammare, träna mer och stressa mindre.

Så brukar svenskarnas vanligaste nyårslöften låta.

Äta hälsosammare, träna mer och stressa mindre. 1Trots det slarvade, enligt Hälsobarometern, varannan svensk med kosten under fjolåret. Hela 65 procent upplevde dessutom problem med stress.

Så hur ändrar vi egentligen våra vanor på bästa sätt? Lifes hälsorådgivare listar fem tips till dig som vill behålla nya rutiner längre än till påsk.1. Sätt mål och delmål
Sätt ett mätbart och realistiskt mål, exempelvis ”jag ska träna tre pass i veckan”. Formulera målet som en tydlig instruktion om vad du ska göra – hur mycket, hur ofta och hur länge? Börja med ett mål som känns lätt att uppnå, så du peppas att göra mer. Bryt gärna upp målet i mätbara delmål.

2. Skaffa rätt verktyg
Motivation kommer och går, förlita dig inte på en känsla. Fundera istället över vad du behöver för att nå målet, vilka verktyg? Ny kunskap? Ett gymkort? Eller behöver du skaffa mentala verktyg?

3. Planera
De två främsta anledningarna till att svenskarna slarvar med kosten är att de saknar inspiration till matlagning och är stressade. Genom att planera sin tid blir det lättare att hålla sin nya vana.

– Om tiden och motivationen tryter så håll dig ändå till ditt schema även om du bara gör en liten del av det du tänkt. Har du inte tid att träna en timme, träna tio minuter. Tar den hälsosamma måltiden du tänkt laga alldeles för lång tid att göra? Med planering finns det alltid snabba alternativ i kylskåpet, säger Jeanette Engdahl, hälsorådgivare på Life.

4. Koppla en ny vana till en gammal
Underlätta etablerandet av din nya vana genom att knyta den till en vana du redan har, som att borsta tänderna, hämta barn eller åka buss. Då blir det som du redan gör triggern för den nya vanan, som ”innan hämtning gör jag tio situps” eller ”när jag sitter på bussen mediterar jag”.

5. Våga ta hjälp
Acceptera att det är tufft och inse att en förändring kräver att du härdar ut. Ta hjälp av en kompis eller närstående, kanske ni kan ha ett gemensamt nyårslöfte? Att vända sig till en hälsorådgivare eller expert kan också vara ett bra alternativ.

– I Lifebutikerna finns det alltid möjlighet att prata med en erfaren hälsorådgivare om vad man kan lägga till eller ta bort i sin kost för en mer balanserad tillvaro. Tips på träningsövningar, mental hälsa och andra medel för att nå en hälsosam livsstil hjälper vi gärna till med, säger Jeanette Engdahl, hälsorådgivare på Life.

Tips på tre produkter som hjälper dig att hålla ditt nyårslöfte:

1. Life Multivitamin Sport
Life Multivitamin Sport innehåller en hög dos av alla viktiga vitaminer och hela åtta mineraler anpassade för dig som idrottar regelbundet.

2. Life Vegetable Protein
Life Vegetable Protein är ett högkvalitativt vegetabiliskt proteinpulver. Produkten är uteslutande baserad på ärtproteinisolat och passar den som vill få i sig maximalt med protein men minimalt med kolhydrater och fett. Protein bidrar till att öka muskelmassan.

3. Life Flexilett Nypon
Life Flexilett Nypon kapslar passar perfekt för den som lovat att röra på sig mer. De innehåller ekologiska nypon som är naturligt rika på C-Vitamin. Nypon bidrar till att bibehålla hälsosamma och rörliga leder.

Bilaga

Hur ofta slarvar du med din kost?

Totalt 18–30 år 31–40 år 41–50 år 51–65 år 65+ år
Dagligen 6 % 11 % 5 % 7 % 5 % 1 %
Flera gånger i veckan 22 % 26 % 33 % 25 % 18 % 11 %
En gång i veckan 26 % 32 % 28 % 31 % 24 % 16 %
En gång i månaden 14 % 13 % 14 % 14 % 15 % 13 %
Mer sällan än en gång i månaden 22 % 12 % 15 % 18 % 27 % 38 %
Aldrig 10 % 6 % 5 % 4 % 12 % 22 %

Vad är den främsta anledningen till att du slarvar med kosten?

Totalt 18–30 år 31–40 år 41–50 år 51–65 år 65+ år
Saknar inspiration till matlagning 24 % 17 % 19 % 24 % 28 % 34 %
Det är stressigt i vardagen 15 % 21 % 21 % 18 % 13 % 2 %
Jag slarvar inte med kosten 13 % 6 % 7 % 9 % 16 % 26 %
Sociala aktiviteter kommer i vägen 8 % 10 % 5 % 5 % 7 % 10 %
Det är stressigt på jobbet 7 % 7 % 11 % 9 % 9 % 1 %
Det är tidskrävande att äta hälsosamt 7 % 9 % 10 % 7 % 5 % 6 %
Det är dyrt att äta hälsosamt 5 % 7 % 6 % 6 % 4 % 4 %
Saknar kunskap om hälsosam kost 2 % 2 % 2 % 2 % 2 % 1 %
Jag tycker inte att kosten är viktig 2 % 3 % 3 % 2 % 2 % 1 %
Annat 11 % 11 % 12 % 13 % 10 % 10 %
Vet ej 5 % 6 % 4 % 5 % 6 % 6 %

Har du haft problem med stress under de senaste 12 månaderna?

Total 18-30 år 31-40 år 41-50 år 51-65 år 65+ år
Ja, flera gånger 34 % 51 % 44 % 37 % 31 % 9 %
Ja, enstaka gånger 28 % 27 % 31 % 32 % 31 % 20 %
Ja, en gång 3 % 6 % 4 % 2 % 2 % 2 %
Nej 33 % 13 % 17 % 27 % 35 % 67 %
Vet ej 2 % 3 % 4 % 2 % 1 % 2 %