Företag i e-hälsobranschen fick under 2020 ett uppsving till följd av covid-19 visar ny undersökning bland nätverket HealthTech Nordics medlemmar.
Bland annat skapades fler än 200 nya jobb under det gångna året och hela 74 % procent av företagen tror på ytterligare rekryteringar under 2021.
Till skillnad från många andra branscher har HealthTech Nordics medlemsbolag i e-hälsobranschen fortsatt öka antalet nyanställningar under 2020 och företagen ser positivt på framtiden. En tredjedel av företagen i undersökning som HealthTech Nordic låtit göra bland sina medlemmar uppger att pandemin bidragit positivt under året, huvudsakligen eftersom den pågående pandemin har satt ytterligare fart på efterfrågan av digitala vårdlösningar.
– E-hälsobranschen växer kraftigt, så har det sett ut i flera år. Ökningen 2020 är därför logisk, trots pandemins påverkan. Men till skillnad från tidigare år är det nu ett större antal företag som växer, vilket tyder på att digitala hälsolösningar börjar få ett större genomslag på marknaden och att kunder i allt större utsträckning använder de nya tjänsterna. Baserat på de resultat vi sett såväl i denna som tidigare undersökningar tror jag att vi kommer att se en fortsatt kraftig tillväxt i branschen de kommande åren, säger Mikael Hilmersson, Docent i Företagsekonomi vid Göteborgs Universitet, som ansvarat för undersökningen på uppdrag av HealthTech Nordic.
I snitt under 2020 anställde de bolag som anställde 4,3 personer. Flest nyanställningar under året gjorde de svenska företagen Sidekick Health och Joint Academy med 32 respektive 30 nyanställda.
Nordiska e-hälsoföretag gör skillnad i världen
Undersökningen visar att de nordiska e-hälsoföretagen idag finns i 22 länder och att lösningarna används av nära 2,5 miljoner människor – företagen bidrar till hälsoförbättringar över hela världen. Det är dock enligt undersökningen den ökade efterfrågan på företagens nordiska hemmamarknader som drivit tillväxten under 2020, inte den internationella efterfrågan som tidigare års undersökningar visat.
– Branschens särdrag leder till att tillväxt i företagen tar tid. Det förefaller som att de flesta företag bygger sig starka på sin hemmamarknad under några års tid innan de expanderar internationellt. I den här branschen är det helt enkelt ovanligt med så kallade ”born digital”- eller ”born global”-företag. Det tar tid att bryta igenom i den digitala hälsosektorn, de företag som tar fart nu hade sin första försäljning för mellan tre och fem år sedan, säger Mikael Hilmersson, Docent i Företagsekonomi vid Göteborgs Universitet, som ansvarat för undersökningen på uppdrag av HealthTech Nordic.
Det finns dock undantag. Störst internationell försäljning under 2020 rapporterade danska medlemsföretaget Miiskin med försäljning i 130 länder och med över 12 000 betalande kunder, huvudsakligen i USA, Storbritannien och Australien. Företaget som tillhandahåller en app som hjälper användare att upptäcka elakartade hudförändringar har sedan grundandet i snitt etablerat försäljning i 26 nya länder per år. Även svenska företagen OnDosis och Remente rapporterar jämförelsevis stor internationell försäljning under 2020.