Under helgen arrangerade Hack for Sweden, under projektledning av DIGG – Myndigheten för digital förvaltning, ett digitalt hackaton med fokus på digital inkludering.
Bland de 8 tävlande lagen utsågs fyra finalister som nu fortsätter att utveckla sina lösningar fram till finalen den 23-24 oktober.
Det är E-hälsomyndigheten, Agenda för landskapet med Naturvårdsverket som projektledare, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Skogsstyrelsen och Arbetsförmedlingen som står för årets utmaningar.
– Digital inkludering är ett viktigt och aktuellt huvudtema och Hack for Swedens utmaningar är bra. Det har varit oerhört spännande att få följa de tävlande lagens utveckling under helgen. Jag har själv deltagit i juryarbetet och kan intyga att det har varit både spännande och roligt att få fram finalisterna, säger Mats Snäll, chef för Digital utveckling på DIGG.
Finalisterna i årets hackaton
Juryn består av representanter från behovsägarna men också personer med kompetenser inom bland annat digital inkludering, etik, informationssäkerhet, öppna data, innovation och juridik. De har tillsammans utsett finalisterna med följande motiveringar:
Älgarna. Lösningen har en stor potential och fokuserar på en av den offentliga sektorns största utmaningar. En idé med framtidslöfte. Grundtanken om en väg in till myndighetsvärlden är fantastisk. Hög innovationshöjd där existerande teknik används för ett nytt område som skapar samhällsnytta.
OJJJ! Med hjälp av en digital lösning inkluderas icke vana naturbesökare i upplevelsen av nya miljöer. Det finns en stor potential för delaktighet så att människor hjälper varandra att rita kartan, samt en spännande potential för pedagogik.
Learning stripes. En produkt som syftar till att öka digital självständighet för enskilda medborgare och på så sätt låta dem bli mindre beroende av hjälp. En utbildning som kan tillgängliggöras på otroligt många ställen och komma många människor till dels på den nivå de är.
Nivå 11. En intressant prototyp som kan använda öppen data med utvecklingsmöjligheter med AR-teknik. Ett första steg som kan utvecklas med användarna med särskilda och allmänna behov.
Fortsatt utveckling fram till finalen
Nu går de fyra lagen vidare till final där en vinnare ska koras. Innan dess är det en mellanperiod då lagen fortsätter att utveckla sina lösningar efter juryns återkoppling. Till hjälp har de stöd från behovsägarna och mentorerna som finns tillgängliga för frågor. Under finalen kommer lagen att presentera vad de har jobbat med för att sedan presentera sin idé för juryn på nytt.