Tillsammans med internationellt erfarna talare bjöd Garmins B2B-team in 30 nordiska försäkringsbolag för att diskutera digital Hälsa i Stockholm i december.
Kombinationen av att friskvård blir allt viktigare och att teknikindustrin utvecklas snabbt driver nya digitala lösningar även till försäkringsbranschen. Men det är ingen enkel marknad och under både presentationen och efterföljande diskussioner blev det tydligt att försäkringsbolagen har en lång väg att gå från idé till produktlansering och operativ verksamhet. Flera utmaningar som integritet och regleringsfrågor, datasäkerhet, branschexpertis och nya affärsmodeller bromsar utvecklingen. Men även branschen själv är fortfarande lärande som GeneraliVitality´s GM Peter Stockhammer uttryckte det: – Målet hos GeneraliVitality i första hand är att förvandla en 185 år gammal försäkring Generali till en digital era. Vi har haft en bra start, men vi har också behövt utbilda en reserverad media att lita på oss och vår nya strategi. ”
Dagens stillasittande livsstil orsakar problem för samhället. Det är ett vävande problem och det tvingar fram nya metoder där en åldrande befolkning kräver särskilda insatser och den bärbara tekniken integreras i människors vardag. Både de offentliga myndigheterna och försäkringsbolag försöker hitta sätt att sänka kostnaderna och samtidigt hålla befolkningen frisk. De utvecklar sina företag med inriktning på hälsa. Förutom goda resultat hos GeneraliVitality, berättade även Sonja Lehtonen på LocalTapiola Life från Finland att – ”med vår digitala Smart Life försäkring, har vi fått en ny kundgrupp – unga män och kvinnor, mellan 25-35 år! De gillar att vi tar hand om dem och att deras försäkringsbolag kommunicerar med dem mer än i normala fall”.
Att ha en förebyggande strategi för både nya och befintliga kunder verkar vara trenden när vi träffas och pratar i Stockholm. Men hur når man ut och hur engagerar man människor? Och hur håller man dem friska? Både Jörn Watzke från Garmin Health B2B och Jussi Räisänen från H2H Performance diskuterade viktiga erfarenheter från framgångsrika, digitala försäkringslösningar. Några av de viktigaste rekommendationerna var att när du vet dina tillgångar och mål, ta första steget och testa! Utnyttja och integrera det ni redan har i nya lösningar. God kommunikation är nyckeln till att få kunder aktiva i en digital tjänst, och slutligen, fortsätt utveckla er lösning under en tillräckligt lång tidsperiod.
Garmin grundades utifrån principerna innovation, komfort, prestanda, värde och service.