Giving Tuesday istället för Black Friday - tillsammans mot hemlöshet och social utsatthet
Hem HÄLSA Giving Tuesday istället för Black Friday – tillsammans mot hemlöshet och social utsatthet

Giving Tuesday istället för Black Friday – tillsammans mot hemlöshet och social utsatthet

Publicerat av: Redaktionen

Giving Tuesday är en global motrörelse till Black Friday som fokuserar på givande istället för konsumtion.

För sjätte året i rad samlar Räddningsmissionen in frukostar på Giving Tuesday, som i år infaller den 28 november.

20 kronor motsvarar en frukost på Räddningsmissionens frukostcafé för människor i hemlöshet och social utsatthet.

-Förra året var ca 22 500 deltagare med i Frukoströrelsen och vi samlade tillsammans in över 2 miljoner, vilket visar på ett fantastiskt engagemang! I år hoppas vi att ännu fler vill vara med, vårt mål är 30 000 deltagare. Frukoströrelsen har blivit en tradition där vi får göra något gott tillsammans, säger Samuel Haugstvedt, insamlingschef på Räddningsmissionen.

Frukoströrelsen är digital och sker på sociala medier med olika aktiviteter. I år har Räddningsmissionen även gjort en satsning på ytterligare ett moment i Frukoströrelsen, som kommer att vara svår att missa.

En frukost på Räddningsmissionens frukostcafé är mer än bara ett mål mat.

Giving Tuesday istället för Black Friday - tillsammans mot hemlöshet och social utsatthet

– Det innebär även att få komma in i värmen, få ta en dusch, få hjälp med myndighetskontakter och möjlighet att samtala med våra pastorer. Och framförallt få vara en del av en gemenskap. För vissa av våra gäster är våra frukostcaféer helt livsavgörande, berättar Samuel Haugstvedt.

Förra året spenderades mellan 8 och 9 miljarder kronor i Sverige under Black Friday, vilket motsvarar ungefär 800 kr per person.

-20 kr är en symbolisk summa som de flesta har möjlighet att ge och en betydligt mindre summa än vad många spenderar på Black Friday, säger Samuel Haugstvedt.

-I tider som dessa när matpriserna stiger och många upplever en tuff ekonomisk situation, är Giving Tuesday och Frukoströrelsen extra relevant. Det är rörande att se vilket stort engagemang det finns för våra medmänniskor och vi är tacksamma att så många vill vara med och bidra. De flesta som är med bidrar dessutom med fler frukostar än en, säger Samuel Haugstvedt.

Giving Tuesday startades som en motreaktion på konsumtionsdagar såsom Black Friday och Cyber Monday. Budskapet är enkelt, att ge en gåva istället för att konsumera. Räddningsmissionens Frukoströrelse har numera blivit Sveriges största Giving Tuesday-kampanj.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>