Den 28 augusti går modevisningen Giro d’Stil Ride Safe av stapeln där 30 av Sveriges största profiler cyklar för att samla in pengar till förmån för Hjärnfondens arbete med att finansiera svensk hjärnforskning.
Genom kampanjen Ride safe vill Hjärnfonden och Hövding öka kunskapen om att hela livet sitter i hjärnan och att hjärnan behöver skyddas.
För kampanjen Ride safe handlar hjärnhälsa lika mycket om att skydda hjärnan från olika skador som att hylla den friska hjärnan. Arbetsbelastning, vardagsstress och psykisk ohälsa är något som ökar i alla åldersgrupper – under 2020 var det 14 procent av befolkningen 16 till 84 år som uppgav att de känner sig stressade. Stress är något som hjärnan kan ta skada av och som fysisk aktivitet motverkar.
– Hjärnfonden arbetar för att ingen ska lida av skador, sjukdomar eller funktionsnedsättningar i hjärnan. Vi både finansierar forskning som gör det möjligt och sprider kunskap om vad det innebär. Samtidigt stödjer vi grundforskning om hjärnan som inte är drabbad – vår magiska hjärna som styr allt vi gör. Hjärnhälsa handlar om att ta hand om sin hjärna oavsett förutsättningar. Det kan vara att skydda huvudet under cykelturen, motionera för att förebygga stress eller att öva minnet, säger Anna Hemlin, generalsekreterare för Hjärnfonden.
Profiler som Daniel Paris, Frida Boisen och Katarina Gospic cyklar under modevisningen Giro d’Stil
Modevisningen Giro d’Stil går av stapeln klockan 14.00 den 28 augusti och deltar gör bland annat Daniel Paris, Frida Boisen och Katarina Gospic tillsammans med 27 andra välkända profiler som cyklar till förmån för Hjärnfonden. Samtidigt visar de upp höstens senaste mode från Boozt tillsammans med huvudskyddet Hövding, vars ursprungstanke alltid varit kopplad till mode såväl som säkerhet. Hövding har genom forskning och utveckling god insyn i cykelolyckor och vilken påverkan dessa kan ha på hjärnan. Samtidigt arbetar Hövding för att bidra till ökad fysisk- och mental hälsa genom cykling.
– Att skydda hjärnan mot hårt trauma är en sak, men cykling och rörelse bidrar till ökad fysisk hälsa som innebär hjärnhälsa. Hela livet sitter i hjärnan och för Hövding är det naturligt att bidra till Hjärnfondens viktiga arbete med att öka kunskapen om hjärnan som centrum för allt som är du, säger Anna Katarina Skogh, director of marketing and communications på Hövding.