Sedan mars 2020 har Capio Vårdcentral Falkenberg erbjudit sina patienter digitala vårdbesök, som ett komplement till de fysiska besöken.
Man kan antingen chatta, boka ett videbesök eller skicka in bilder för bedömning av vårdpersonal.
Det är patienten själv som avgör vilket besök som passar bäst.
– Det är alltid upp till patienten att bestämma vilken form av besök som önskas. Vi har ett fysiskt väntrum, ett digitalt väntrum och ett telefonväntrum, säger Caroline Kaschner, verksamhetschef på Capio Vårdcentral Falkenberg.
Med hjälp av de digitala verktygen kan patienterna enkelt komma i kontakt med personalen på vårdcentralen. Man kan chatta med vårdpersonal, skicka in bilder för bedömning och enkelt följa sitt ärende digitalt. Vårdpersonalen kan enkelt teama runt patientens ärende och på så sätt kan vi enkelt kvalitetssäkra hanteringen kring ärendet. Om vårdpersonalen bedömer att en fysisk undersökning behövs, bestämmer man det tillsammans med patienten.
– Det är ett väldigt enkelt verktyg där patienterna själva kan följa sitt vårdärende. Man kan exempelvis skicka in en bild på sitt födelsemärke och sedan få en snabb bedömning. Om allt ser bra ut behöver patienten inte åka in till vårdcentralen för en bokad tid, säger Caroline Kaschner, verksamhetschef på Capio Vårdcentral Falkenberg.
40 digitala vårdbesök i veckan
Sedan starten i mars 2020 ligger de digitala besöken på en jämn nivå. Caroline berättar att vårdcentralen har cirka 40 digitala ärenden i veckan och att det är som mest tryck på måndag förmiddag precis som till telefon och våra fysiska besök.
– De besök som tidigare varit fysiska och som nu kan göras digitalt sparar mycket tid, både för patienten och för vårdpersonalen. Patienten slipper resa till vårdcentralen och på så sätt värnar vi också om miljön, säger Caroline Kaschner.
Även patienterna är väldigt nöjda med de digitala verktygen. Efter varje besök får patienterna ange om man är nöjd med sitt besök eller ej.
– Vi har hög patientnöjdhet och patienterna svarar ofta att de får ett gott bemötande och att de rekommenderar vår vårdcentral till andra, vilket är ett väldigt viktigt betyg för oss. Vi har få patienter som svarar att de är missnöjda, säger Caroline Kaschner.
Digitala tjänster när vårdcentralen har stängt
Capio har fyra vårdcentraler i Halland. De är Capio Vårdcentral Halmstad, Capio Vårdcentral Falkenberg, Capio Husläkarna i Kungsbacka och Capio Husläkarna Vallda. Alla fyra erbjuder samma utbud av digitala vårdbesök. Patienterna betalar lika mycket för ett digitalt besök som för ett fysiskt, om det ersätter ett fysiskt besök, avgifterna är samma i hela Region Halland.
Även när vårdcentralerna har stängt kan patienterna komma i kontakt med vårdpersonal via appen ”Capio Vård för alla”. Capios digitala tjänster bemannas av läkare och sjuksköterskor som svarar alla dagar, året runt mellan 7–22.
– Personalen på vårdcentralen tycker att de digitala verktygen är enkla och pedagogiska och vi ser att efterfrågan ökar. Det bästa är att patienterna själva kan avgöra vad som passar bäst, digitalt när det är möjligt och fysiskt när det behövs, avslutar Caroline Kaschner.
Läs mer om Capios digitala tjänster här: Capio Go – Trygg vård online. Träffa läkare online året runt
Capio Go är vår nationella heldigitala vårdtjänst som nås antingen via Capios app eller via våra webbsidor. För patienter i Halland är den tjänsten helt kostnadsfri.