En global undersökning från Kaspersky visar att 30 procent av vårdgivare har varit med om situationer där anställda äventyrat patientdata under videokonsultationer.
Hälften av vårdgivarna tror också att deras anställda inte är helt införstådda i hur patientdata skyddas.
Samtidigt ser 67 procent det som viktigt att samla in ännu mer personlig information för att kunna vidareutveckla vården.
Dataintrång sker inte enbart till följd av utomstående aktörers agerande, utan rätt ofta kan interna aktörer ge upphov till att information äventyras. Vårdgivare samlar in, hanterar och delar mängder av känslig data och måste därför vara noga med säkerheten kring informationen de tar emot. Vårdgivares ansvar har ökat ytterligare i och med ökningen av digitala vårdlösningar. Kaspersky har därför frågat beslutsfattare inom vården för att få insikter i säkerhetsproblemen kopplade till digital vård.
Trots att 70 procent av vårdgivare genomför IT-säkerhetsutbildningar är endast 17 procent säkra på att deras anställda som utför videokonsultationer förstår hur patientdata skyddas. Detta indikerar att majoriteten av de utförda säkerhetsutbildningarna inte har tillräcklig koppling till verksamheten och saknar de områden som är mest användbara för vårdgivare i det dagliga arbetet.
Vårdgivare tror att datainsamling är en av de viktigaste förutsättningarna för utveckling av vården tekniskt, trots svårigheter gällande datasäkerhet. 67 procent av de svarande anser att vården måste samla in mer patientdata för att kunna träna AI och säkerställa tillförlitliga diagnoser. Detta innebär att vårdgivare måste stärka sin säkerhet för att kunna möta en ny era av digital vård.
- För att skynda på utvecklingen av digital vård måste vi hantera och skydda känsliga hälsodata på ett bra sätt, säger Prof. Chengyi Lin, Affiliate Professor of Strategy på INSEAD och en ledande expert inom digital transformation. Informationen är värdefull för vården och kan leda till bättre resultat och sänkta kostnader. Vi kan nyttja teknik för att säkerställa integriteten, samtidigt som den ger fördelar för införandet av AI.
- Ju mer komplex och viktig tekniken blir, desto mer medvetenhet krävs av de som arbetar med den, kommenterar Denis Barinov, Chef för Kaspersky Academy. Detta är särskilt viktigt för vården som nu träder in i ett nytt digitalt sammanhang, tillsammans med ökande problem gällande integritet och säkerhet. Men medvetenhet är inte det enda – för att säkerhetsutbildningar ska vara effektiva måste de både baseras på uppdaterad information och inspirera, samt motivera människor att agera säkert i praktiken.
För att minska risken för incidenter orsakade internt bör vårdgivare anpassa sin cybersäkerhetspolicy efter dagens behov. Detta inkluderar riktlinjer för användning av externa tjänster, policy om tillgång till data och en gedigen policy för lösenord. Alla dessa åtgärder måste även implementeras i praktiken och kompletteras med omfattande säkerhetsutbildningar.