Invånare som använt sig av tjänsten sen den breddinfördes i Dalarna är överlag nöjda med sin upplevelse.
”1177 direkt är ofta en snabbare och enklare väg för patienten att få kontakt med sin vårdcentral”, säger Anna Carin Johansson, projektledare för införandet av 1177 direkt i Region Dalarna.
Sen 1177 direkt lanserades i hela Dalarna den 5 oktober 2023 fram till april 2024 har fler än 8 000 chattar genomförts.
1177 på telefon har hanterat cirka 16 procent av chattarna under kvällar och helger och ser chatten som ett positivt komplement till telefonsamtalen.
Efter avslutat ärende har användaren möjlighet att lämna betyg och hittills har responsen i Dalarna varit mycket positiv. “Kanonservice och smidig tjänst” och “jag slapp prata i telefon och fick ändå den hjälp jag behöver” är några av kommentarerna som kommit in. Flera invånare har kommenterat att det är bra att kunna få hjälp på kvällstid. Invånare som har satt ett lägre betyg tycker främst att chatten tar tid och att det kan vara svårt att hitta bland de olika e-tjänsterna på 1177.se.
– Vi har sett flera positiva effekter sen införandet av 1177 direkt. Det handlar både om nöjda patienter och en lugnare arbetsmiljö för sjuksköterskorna. Vi arbetar vidare för att få fler invånare att använda tjänsten, men också för att öka användningsområdet på vårdcentralerna. Vi planerar nu för att samtalsterapeuter, fysioterapeuter och specialistsjuksköterskor ska börja jobba med digital uppföljning och behandling i 1177 direkt, säger Anna Carin Johansson.
1177 direkt har nyttjats av alla åldersgrupper, från vårdnadshavare till ettåringar och upp till 90 plus. Störst andel användare är i åldern 20–49 år. 63 procent av användarna är kvinnor. Sökorsakerna varierar och den vanligaste är olika typer av hudbesvär, en åkomma som passar väl för det digitala formatet då möjlighet finns att bifoga foto. Andra vanliga sökorsaker är förkylningssymtom, nedstämdhet och administrativa ärenden som frågor kring fakturor och patientavgifter.