1177 direkt gör det enklare att nå vårdcentralen
Hem NYHETERE-HÄLSA 1177 direkt gör det enklare att nå vårdcentralen

1177 direkt gör det enklare att nå vårdcentralen

Publicerat av: Redaktionen

Nu gör Region Skåne det enklare att kontakta vårdcentralen – och slippa telefonköerna.

Genom tjänsten 1177 direkt kan man nu starta ett ärende digitalt hos alla Region Skånes offentligt drivna vårdcentraler – oavsett var man befinner sig eller tid på dygnet.

– Vi vill skapa en bättre vårdupplevelse där det blir enklare och smidigare att kontakta sin vårdcentral.

Det har varit ett omfattande arbete och vi är väldigt glada att samtliga vårdcentraler nu är igång med tjänsten, säger Jenny Andersson, projektledare för införandet av 1177 direkt i Primärvården Skåne.

Man når tjänsten via 1177.se och den fungerar genom att man först svarar på frågor för att beskriva sina symtom och besvär. Baserat på svaren görs en första, automatiserad bedömning – som hjälper en att snabbare hamna rätt.

Det kan handla om att man får råd om egenvård vid lindrigare symtom eller hänvisning till 112 vid akuta symtom. Men man kan även få chatta med vårdpersonal och vid behov finns möjlighet till videosamtal eller att få en bokad tid på vårdcentralen.

– Det är vårdcentralen, där man är listad, som hanterar chatt, videokontakt eller eventuell bokning av tid på vårdcentralen. Tjänsten ger möjlighet att få en bättre bild av vilka behov man har och vem på vårdcentralen som är bäst lämpad att hjälpa en, säger Jenny Andersson.

Slipper telefonköer

Region Skåne erbjuder redan flera digitala kontaktvägar till vården och 1177 direkt är ett steg på vägen i den pågående digitala utvecklingen. Tjänsten är ett komplement till de kontaktvägar som redan finns, så den som vill ringa eller besöka sin vårdcentral kan fortfarande göra det precis som innan.

– Allt fler utför sina ärenden digitalt så det känns naturligt att vi ger möjlighet till digitala vårdbesök. Vi vill möta invånarna där det passar dem, så vi är glada att nu kunna erbjuda den här tjänsten, säger Sofia Ljung, förvaltningschef Primärvården Skåne.

1177 direkt gör det enklare att nå vårdcentralen1177 direkt bemannas under vårdcentralernas öppettider, men det går att starta ett ärende dygnet runt. Det innebär att ärendet redan finns hos vårdcentralen när den öppnar nästa dag och man slipper telefonköer. På kvällar och helger, när vårdcentralerna har stängt finns vid behov möjligheten att hänvisas till tjänsten Primärvården Skåne online.

1177 direkt (1177.se)

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>