Efter pandemin kämpar sjukvården fortfarande med bemanning och hantering av den vårdkö som skapats under de senaste två åren.
På detta kan läggas er generella trender, såsom en åldrande befolkning vilket leder till ökat vårdbehov för kroniska sjukdomar.
En bidragande orsak till läget är också de administrativa bördorna som ligger på vårdpersonal, vilket kan distrahera från det viktiga vårdarbetet.
Det menar Paul Vesse på Lexmark.
Därför behövs det göras insatser för att minska vårdpersonalens administrativa börda. Det kan ske genom att använda teknik som minskar den administration som behöver göras av både vårdpersonal och administrativ personal. Detta kan spela en avgörande roll för att öka vårdens förmåga att klara de utmaningar som vi nu står inför.
”Ett viktigt område där teknik kan göra skillnad är dokumenthantering, som kan skapa förutsättningar för vårdpersonal att göra dagliga adminuppgifter snabbare och mer effektivt. Med en modern utskriftsinfrastruktur kan processer strömlinjeformas och frigöra personal som behövs i vården,” säger Paul Vesse på Lexmark.
Sjukhus visar vägen
De sjukhus som tagit steget och uppgraderat utskriftsinfrastrukturen har kunnat minska antalet printers som behövs i verksamheten och kunnat minska onödiga utskrifter och skapat förutsättningar för ytterligare digitalisering. Vi ser exempel där man skannar in patientformulär och automatiskt för in informationen i databaser och hur smarta funktioner kan användas för att upptäcka fel i dokumenten och i handskriven vårddokumentation.
”Resultaten är slående med kontinuerlig förbättring och ökad kontroll på kostnader och en ökad hållbarhet. Sjukvården är under stark press nu och alla förbättringar som kan frigöra vårdresurser är efterfrågade. Därför måste vi i högre utsträckning använda teknik för att minska den administrativa bördan och öka vårdinsatserna,” säger Paul Vesse på Lexmark.