Verksamheten Psykiatri Affektiva har utvecklat en metod där ett enkelt VR-headset kan hjälpa äldre personer att lära sig att hantera sin oro och ångest.
Metoden kan innebära en artificiell resa till Venedig eller en svängom för den rörelsehindrade.
I en kommande studie visar resultaten kommersiella VR-spel som äldre kan använda hemma och på boenden.
Många äldre människor och svårt psykiskt sjuka personer har inte alltid möjlighet att komma ut och uppleva livet utanför. Metoden med VR-glasögon kan öka livskvalitet genom att erbjuda specifika upplevelser. Det här är ingen ersättning för den verkliga världen men tekniken skapar möjligheter där den fysiska världen tar slut. För den rörelsehindrade kan det till exempel innebära en känsla av rörelsefrihet.
– Vi vill införa VR i vården för att hjälpa och lindra ångest och stress men också öka livskvalitet. Det handlar om att dels få förkroppsliga någon annan, att vara någon annanstans, ett sätt att lindra till exempel smärta eller ångest utan tunga läkemedel. Och att man återigen får uppleva de positiva sakerna i världen helt utan krav eller distraktion, säger Almira Osmanovic Thunström, forskare och verksamhetutvecklare, Psykiatri Affektiva på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
I studien har forskare titta på kommersiella VR-spel som kan användas för vård hemma, inom äldreboenden och på vårdcentralen. De har systematiskt utvärderat hur användarvänliga systemen är och om de innehåller beprövade metoder som lindrar ångest stress och depression. VR är en upplevelse där mottagaren kan gå genom ett vattenfall, eller en bondgård, plocka blommor och bygga en ny värld. Det finns meditation och yogacenter där du ”träffar folk”, du kan gå på dansklubb, där du kan designa din egen danspartner.
– Det är mycket uppskattad hos äldre. Man kan till exempel sitta i rullstol och ändå dansa fritt i rummet, systemet anpassar världen och danspartners längd. Jag har inte träffat någon äldre som är skeptisk till behandlingen. Äldre människor har levt länge, de kan mycket och har sett saker komma och gå. De vågar prova allt, men är ofta oroliga för illamående. Därför har det varit viktigt för oss att hitta spel som minimerar illamående.
Ett av hindren är att vårdpersonal och hemtjänst och dylikt har varit osäkra gällande innehållet, men nu kan vi ge dem en manual för innehåll som är validerat. Verksamheten Psykiatri Affektiva vill förenkla processen för att alla ska känna sig trygga med att köpa in materialet för att det är sådan stor vinning i livskvaliteten.
– Det vi har kommit fram till i våra studier är att det finns stor bredd i spelen och att det finns stora möjligheter att implementera det här överallt inom vården. Det krävs inte längre dyra system eller konsulter för personalen inom sjukvården kan klara tekniken på egen hand. Den är såpass användarvänligt och i de här kommersiella plattformarna finns det också kvaliteter och bredd. Det är den mest skärmfria skrämtiden, du har inget annat utan dig själv och din upplevelse där.