Biotech i Kungsbacka är det lilla företaget som har export och internationalisering i sitt DNA.
Efter ett försäljningsintensivt år satsar vd:n Fritiof Pontén på att säkra kompetensförsörjningen.
Entreprenören Ralf Jutvik var 80 år när han 2007 startade Biotech.
Han var i delaktig i bolaget fram till sin bortgång julen 2021. Nu arbetar vd:n Fritiof Pontén vidare i Ralfs anda.
– Ralf var med och förde ut västerländsk vetenskap till Kina och Ryssland på 60-talet, så jag tror att han aldrig tänkte Sverige, eller ens Norden, som marknaden att rikta in sig på. Han tänkte world wide och agerade utifrån det. Hans kontaktnät har varit helt avgörande. Vissa av våra viktigaste internationella kunder har funnits med sedan de allra första åren, säger Fritiof.
Årets superföretag flera gånger
Biotech, som utsetts till ”Årets superföretag” av Veckans Affärer flera gånger, utvecklar och säljer komponenter för vetenskapliga vätskeflödessystem med fokus på avgasning. Det handlar om att avlägsna gas och därmed bubblor från vätskor och lösningar för att få ett mer tillförlitligt testresultat i analyser. Tekniken används på laboratorium inom sjukvård, läkemedelsindustri och på universitet.
Hans egen resa inom Biotech började 2018, i rollen som forsknings- och utvecklingschef. Då kom han närmast från ett vd-uppdrag för ett annat bioteknikbolag. Innan dess hade han arbetat länge på en forskningsavdelning på Astra Zeneca, där Biotechs produkter användes. När Fritiof i december 2020 tillträdde som vd på Biotech hade företaget dubblat omsättningen under de tre senaste åren.
– Jag såg det som ganska utmanande att hålla den tillväxttakten när jag klev upp som vd mitt under pandemin. Men det blev som en tsunami, där vattnet först drar sig tillbaka för att sedan komma tillbaka som en gigantisk våg, säger Fritiof och fortsätter:
– I början minskade efterfrågan, men några månader senare fick vi hur mycket som helst att göra. Delvis för att våra produkter blev en del av värdekedjan för covidtester och vaccinframtagningen. Under 2021 har vi ökat försäljningen med mer än 20 procent.
Nya sätt att locka kandidater
För att förvalta företagets internationella DNA har Biotech deltagit i Exportprogrammet i Halland, där Business Region Göteborg är en av arrangörerna. Här har Biotech nätverkat med exportföretag i liknande positioner, något Fritiof beskriver som värdefullt.
Han har även deltagit i Business Region Göteborgs workshops om rekrytering och kompetensförsörjning. Lärdomarna skördar företaget frukterna av nu.
– Rådgivarna utmanade mitt sätt att tänka kring rekrytering. Jag blev till exempel medveten om att det som vi sett som en nackdel för vissa, att vårt kontor inte ligger centralt, snarare kan locka kandidater om vi visar upp att vi har en av Sveriges vackrast belägna arbetsplatser precis vid havet, säger Fritiof och fortsätter:
– Det handlar om att marknadsföra sig på rätt sätt. Vi är i gång med rekrytering av ett par medarbetare nu och nivån bland de sökande är hög.
Under 2022 ska de tolv anställda alltså få flera nya kollegor. Förutom att säkra kompetensförsörjningen ser Fritiof det som sin främsta uppgift att verka för social hållbarhet internt.
– Medarbetare är en resurs som kan förbrukas. Om någon jobbar för mycket och blir sjuk får det stora konsekvenser för ett litet företag. Där har jag ett ansvar att vara rädd om våra resurser, så att de fortsätter att komma till jobbet med energi och motivation, säger han.
Fritiofs tips för att lyckas internationellt:
- Satsa på lokala återförsäljare på den nya marknaden. Om det är en bra återförsäljare finns ju relationen med kunden redan där.
- Var på plats. Budgetera ordentligt med tid att tillbringa på marknaden ni vill nå. Den viktigaste faktorn vid en utlandssatsning är tid på plats.
- Sätt rätt pris. Ha inte för låga priser när ni går in på nya marknader. Alla begär rabatter men få motiverar varför, det är en del av spelet. Men har ni börjat för lågt blir det svårt att spela med.