UmanDiagnostics ett Quanterix företag har tagit fram en ny typ av produkt – NF-light™ serum ELISA – som gör det enklare att upptäcka neurologiska sjukdomar.
Produkten lanserades den 12 oktober och ska säljas världen över.
– Den kan enkelt användas för forskning kring neurologiska sjukdomar i hela världen. Det känns väldigt spännande, för produkten är helt klart revolutionerande, säger Niklas Norgren, VP, Managing Director och medgrundare på UmanDiagnostics.
UmanDiagnostics grundades 2006 av Niklas Norgren och Torgny Stigbrand. Sedan dess har UmanDiagnostics arbetat med nervskademarkören och proteinet Neurofilament light (NFL). Neurofilament light finns i nervcellerna och om nerverna blir skadade, på grund av ett trauma eller en neurologisk sjukdom, så läcker proteinet ut i cellernas omgivning. Tack vare UmanDiagnostics nervmarkör kan man mäta hur mycket av NFL-proteinet som läckt ut, vilket ger en fingervisning om hur stor skadan är.
Nu har Umeåbolaget tagit fram en ny produkt, som spås kunna revolutionera forskningen.
– När man söker efter neurologiska sjukdomar, som ALS och Alzheimers sjukdom måste man ta ett ryggmärgsvätskeprov från patienten, vilket kan vara förenat med både smärta och ett visst risktagande. Med vår nya produkt räcker det med ett enkelt blodprov, säger Niklas Norgren.
Produkten lanserades den 12 oktober och är i dagsläget en så kallad Research Use Only produkt, vilket innebär att den enbart får användas inom forskning.
– Än så länge är produkten inte godkänd för klinisk användning, alltså för att ställa diagnos på en patient. Istället kommer den att användas i forskningssyfte – inom akademi, på sjukhus eller hos big pharma-bolag, som kan använda den i sin produktutveckling, säger Niklas Norgren.
Han fortsätter:
– Det här gör att prover och analyser blir mycket mer tillgängliga för forskare. Vi bedömer marknaden som enormt stor.
UmanDiagnostics kommer att sköta försäljningen av produkten i Europa, medan det amerikanska moderbolaget Quanterix, som köpte upp UmanDiagnostics 2019, tar hand om försäljningen i Nordamerika.
– Det känns väldigt spännande. Vi satsar på en global lansering och tror att produkten på sikt har en stor potential för att kunna vägleda behandling för människor som är sjuka i exempelvis MS, ALS och Alzheimers sjukdom, säger Niklas Norgren.
Han berättar att lanseringen innebär nyanställningar hos UmanDiagnostics.
– Vi behöver bli fler både på produkt- och försäljningssidan. Vi måste växla upp för att möta kundbehovet.