Tata Consultancy Services (TCS), ett av världens ledande företag inom IT-, konsult och affärslösningar, offentliggör ett fem år långt samarbete med Lidingöloppet.
Det legendariska Lidingöloppet anses vara världens största terränglopp. Samarbetet innebär att TCS blir titelsponsor och officiell teknologipartner.
- TCS blir titelsponsor till det legendariska Lidingöloppet, världens största terränglopp, som nu byter namn till TCS Lidingöloppet
- Samarbetet bygger vidare på TCS arbete med maratonloppen i New York, Amsterdam och London
TCS Lidingöloppet består av en 30 kilometer lång terrängbana i Stockholm och går av stapeln i september varje år. Utöver TCS Lidingöloppet blir TCS även titelsponsor för distansen TCS Lidingöloppet 15 (15 km), TCS Lidingöruset (1,7-4 km för deltagare med funktionsnedsättningar), TCS Lidingörullet (2 km för rullstolsburna) och lilla TCS Lidingöloppet (1,7-6 km för barn).
TCS Lidingöloppet består av åtta lopp med olika distanser och mottar årligen ca 45 000 anmälningar. Huvudloppet på 30 kilometer har 22 000 deltagare. Inräknat besökare och åskådare lockar loppet 100 000 personer. Majoriteten av löparna kommer från de nordiska länderna men TCS Lidingöloppet attraherar löpare från över 35 länder världen över.
TCS har sedan tidigare åtta partnerskap med några av världens ledande lopp, inklusive titelsponsorskap för TCS Amsterdam maraton, TCS New York City maraton och TCS World 10k Bengaluru. Tidigare i år offentliggjorde TCS även sin roll som officiell teknologipartner till Virgin Money London maraton. För att förbättra den digitala upplevelsen för deltagarna kommer TCS att förse löparna med en smartphone-app som ger praktisk information om loppet och mäter data och ger insikter om prestationerna.
Amit Bajaj, chef för TCS i norra Europa säger: ”Vi är mycket glada över att vara titelsponsor och officiell teknologipartner till TCS Lidingöloppet. Som en organisation som tror på att ge tillbaka till samhället delar TCS många värderingar med TCS Lidingöloppet. TCS Lidingöloppet liknar våra andra maratonengagemang, men med en nordisk tvist som hyllar bandet mellan människan och naturen. Vi är lika glada över att kunna bidra med vår unika digitala kompetens för att förbättra upplevelsen under loppet. Vi ser fram emot att samarbeta med TCS Lidingöloppets arrangörer och att springa ihop med våra kunder och partners runt om i de nordiska länderna. Och självfallet planerar jag själv att springa.”
Staffan Movin, Styrelseordförande, TCS Lidingöloppet säger; “Vi är mycket glada över att offentliggöra vårt samarbete med TCS som kan bidra till att förvandla TCS Lidingöloppet till ett lopp i världsklass. TCS åtaganden inom sport, hälsa och välmående och likaså deras engagemang inom CSR gör dem till en naturlig partner för oss. De kommande fem åren kommer vi att arbeta nära TCS för att främja TCS Lidingöloppets rykte och förbättra upplevelsen för både åskådare och deltagare.”
Partnerskapet med TCS Lidingöloppet är det senaste exemplet på TCS åtaganden att använda digital teknologi för att främja hälsa och välmående. På TCS främjas hälsa och välmående genom TCS egna interna löparprogram Fit4Life. För varje genomförd kilometer och träningstimme som en TCS-medarbetare loggar i Fit4Life-appen görs en donation till en välgörenhetsorganisation. Över sex miljoner kilometer loggas årligen, vilket motsvarar 150 varv runt jorden.