Xplora Technologies meddelade idag ett leverantörsavtal med Telia AB om distribution av Xploras mobilklockor X5 Play eSIM med ett Goplay -abonnemang på den svenska marknaden.
Telia lanserade produkterna idag både online och i butik i hela Sverige.
Xplora, som både är prisbelönt och marknadsledande av mobilklocker för barn, utökar sitt fotavtryck i Norden genom distributionsavtal med Telia AB i Sverige. Xplora har hittills lyckats med sina produkter i Sverige genom egen webbutik samt ett ökande antal återförsäljare de senaste åren. Efter drygt två år i Sverige använder nu 3% av svenska barn mellan 4-10 år en Xplora-klocka och tillväxten är stark.
“Att öka försäljningen genom en stor telefonoperatör som Telia är en del av Xploras strategi och förväntas bli en betydande volymdrivare under de kommande åren”, säger Sten Kirkbak, VD för Xplora Technologies.
– Vi är stolta över att bli valda som eSIM -leverantör av mobilklockor för barn av Telia. Detta är en viktig milstolpe för Xploras ytterligare tillväxt på den nordiska marknaden. Vi har starka tillväxtambitioner för både våra produkter och tjänster och ser Telias innovativa fokus på både eSIM och vår serviceplattform som ett komplement till vår egen strategi, förklarar Kirkbak.
Lanseringen av Xplora X5 Play under tredje kvartalet 2020 var mycket framgångsrik, tillägger Kirkbak. Xplora eSIM har hittills lanserats i Tyskland, Ungern och Österrike och kommer nu att introduceras till den nordiska marknaden genom Teliaavtalet i Sverige. Kirkbak vidareutvecklar att Xplora smartwatches adresserar ett nytt och mycket snabbt växande marknadssegment.
– Leverantörsavtalet med Telia stöder strategin bakom förvärvet av Xplora Mobile Holding tidigare i år. Förvärvet gav oss ökad flexibilitet att möta en snabbt växande och innovativ skalningsmarknad, samt möjlighet att utöka vår kundbas tillsammans med ett stort nordiskt telekommunikationsföretag, säger Mikael Clement, CFO på Xplora Technologies
I leverantörsavtalet med Telia ingår också ett 2-årigt abonnemang med Goplay-tjänsten.
– Vi är mycket glada över att Telia omfamnar och ser värdet av de tjänster som erbjuds genom vår prisbelönta Goplay-aktivitetsplattform. Plattformen förväntas öka kundengagemanget och lojaliteten, samt driva nya intäktsströmmar, understryker Clement.
– I flera år har vi jobbat för ett tryggt, säkert och roligt skärmliv för barn och unga. För oss är det viktigt att kunna erbjuda konkreta verktyg och enkla lösningar för familjen som skapar en bättre uppkopplad vardag för hela familjen. Därför är vi superglada över vårt nya samarbete med Xplora. Deras barnsmarta mobilklocka kompletterar vår familjesatsning på ett fantastiskt sätt, det är en perfekt första mobil för de minsta familjemedlemmarna, säger Henrik Lönnevi, chef för Telias konsumentaffär.