Medical Intervention Car med Cardiohelp ombord
Hem NYHETER Medical Intervention Car med Getinges Cardiohelp ombord

Medical Intervention Car med Getinges Cardiohelp ombord

Publicerat av: Redaktionen

På Heidelbergs universitetssjukhus (UKHD) i Tyskland har Dr. Niko Schneider och hans kollegor vidareutvecklat sin Medical Intervention Car (MIC), som sedan 2019 ger extrakorporealt hjärt-lungstöd till patienter ute på fältet.

Idag finns Getinges Cardiohelp alltid med ombord.

Enligt det tyska återupplivningsregistret, German  Resuscitation Registry, försökte räddningstjänsten under 2020 återuppliva omkring 60 000 patienter i Tyskland som fått hjärtstopp när de inte befann sig på sjukhus. Trots att hjärt-lungräddning (HLR) inleddes omedelbart, var det få som överlevde med ett gynnsamt neurologiskt resultat.

Extrakorporeal hjärt-lungräddning (eCPR) är en typ av återupplivningsförsök som kan hjälpapatienter med refraktärt hjärtstopp och potentiellt reversibel etiologi. Resultaten av observationsstudier tyder på att eCPR är förknippat med en ökning av överlevnaden på upp till 30 % jämfört med konventionell HLR hos dessa patienter.

“Vår MIC har varit ute på vägarna sedan 2019, som ett komplement till våra vanliga utryckningsfordon. Sedan dess har det blivit tydligt för oss att det finns människor som skulle kunna dra nytta av mer invasivitet ute på vägarna. Det är därför vi väljer Getinges Cardiohelp för att kunna göra eCPR på plats”, säger Dr Niko Schneider, akutläkare vid Heidelbergs universitetssjukhus (UKHD).

Medical Intervention Car med Cardiohelp ombordGetinges Cardiohelp gör eCPR möjlig i fält, och målet för Dr Schneider och hans team är att behandla patienter med VA-ECMO för att ge patienter mer tid tills de läggs in på sjukhuset för andra behandlingar.

MIC erbjuder möjligheten att utföra speciella avancerade livräddande medicinska insatser i akuta situationer, som för närvarande endast är möjliga i begränsad omfattning eller inte alls i en vanlig ambulans.

“Med MIC vill vi komplettera akutvården på plats och generera hög patientsäkerhet. Ju tidigare adekvat perfusion och syresättning kan ske, desto bättre blir resultatet. Komplexiteten i ECMO-behandlingen kräver en hög nivå av professionell expertis, och det har vi i vårt team, tillsammans med ett starkt engagemang. Vi kan nu uppnå neurologiska resultat som tidigare var otänkbara.”

En prospektiv, randomiserad studie pågår för närvarande för att visa i vilken utsträckning patienter drar nytta av användningen av tidig eHLR.

“Utan att kunna bevisa det vetenskapligt hittills kan vi säga att några av patienterna som vi kanylerade vid hjärtstopp, som vi trodde inte hade någon chans, lyckades vi antingen skriva ut till andra sjukhus eller låta dem lämna vårt sjukhus på egna ben.”

Dr. Schneider är en stor supporter av tidig användning av ECMO i räddningskedjan.

”Vi behöver ett paradigmskifte i räddningskedjan som inte har förändrats nämnvärt under de senaste 30 åren. Med enbart händer eller återupplivningsmaskiner kan vi inte skapa de framgångar vi uppnår med Cardiohelp och ECMO. Vårt kommande mål är att få med Cardiohelp i våra räddningshelikoptrar, för att erbjuda fler alternativ för patienter även på mycket avlägsna platser.”

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>