Barn och ungas hälsa är långt ifrån på topp.
Enligt Generation Peps senaste undersökning, Pep-rapporten 2020, är det endast 2 av 10 svenska barn och ungdomar som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet per dag.
Aldrig tidigare har det varit så viktigt att engagera sig för att främja rörelseglädje och hälsosamma kostvanor som nu. Piffl blir nu en del av Generation Peps folkrörelse för att inspirera fler barn och unga till en hälsosam livsstil.
Piffl vill främja nyfikenhet, spontanitet och jämlik tillgång genom att förenkla möjligheten att delta i lekar, spel och idrotter. Piffl-appen knyter människor till spontanaktivitetsytorna runtom i våra städer och ger även tillgång till den utrustning som krävs för att använda den, direkt på plats.
– Vi kommer entusiastiskt stötta Generation PEP och alla partners, vi ser en stor möjlighet att göra det genom att förenkla förutsättningarna för ledare och ledsagor i olika projekt att planerat och oplanerat inspirera andra till rörelseglädje. Det ska inte spela någon roll om man bott i ett samhälle en dag, ett år eller hela livet, alla ska ha samma möjlighet till en aktiv färgglad fritid, säger William Nimbs, en av Piffls grundare.
Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation Pep som funnits sedan år 2016. Tillsammans med bland andra Karolinska Institutet, Folkhälsomyndigheten och 400 andra företag, organisationer och myndigheter arbetar Generation Pep för att skapa en folkrörelse för barn och ungas hälsa.
– Det är jättekul att Piffl väljer att vara med i vår folkrörelse för barn och ungas hälsa. Vi vet att detta är en utmaning som inte en ensam aktör kan lösa utan hela samhället måste kraftsamla, ju fler vi blir desto bättre kan vi jobba för våra barn och unga, det är bara tillsammans som vi kan få Sverige att må bättre, säger Carolina Klüft verksamhetschef för Generation Pep.