Ett utvecklingsprojekt om möjligheterna till effektivare vård av patienter med KOL genom egenmonitorering genomförs nu på Bräcke Vårdcentral Vilan och Rehabmottagning Skara.
Det är ett trepartsamarbete mellan läkemedelsbolaget Boehringer Ingelheim AB, Bräcke Diakoni och teknikleverantören Camanio.
Syftet är bland annat att utvärdera det digitala arbetssättet och säkerställa att patienterna får rätt behandling.
På Bräcke Vårdcentral Vilan och Rehabmottagning Skara har ett utvecklingsprojekt om egenmonitorering för patienter med KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) startats upp. Projektet är ett samarbete mellan läkemedelsbolaget Boehringer Ingelheim, Camanio och Bräcke Diakoni som driver Vårdcentralen Vilan och Rehabmottagning Skara.
Projektet innefattar ett 50-tal patienter diagnostiserade med KOL som erbjuds digital egenmonitorering under 12 månader. Det omfattar i första hand patienter i de tidiga sjukdomsfaserna. Syftet är bland annat att undersöka om arbetssättet leder till en mer personcentrerad vård samt säkerställa att patienterna får rätt behandling enligt de nationella riktlinjerna. Projektet ska även undersöka patientens upplevelse av delaktighet och tillgänglighet till vård och om det leder till en ökad livskvalitet och aktivitetsnivå.
– Att jobba digitalt öppnar upp för nya arbetssätt som tillägg till fysiska besök i vår kronikervård. Egenmonitorering ger oss en möjlighet att hjälpa patienter med KOL i sin egenvård. Förhoppningsvis kan vi även fånga upp förändringar i sjukdomsbilden tidigt och därmed möjliggöra snabba ändringar i behandlingsplanen, säger KOL teamet på Vårdcentralen Vilan och Rehabmottagning Skara.
Vårdsättet innebär att patienten använder en smartphone-app för att registrera hälsoinformation och ta del av egenvårdsråd som till exempel inhalationsvideos. Via ett uppkopplat aktivitetsarmband loggas daglig aktivitet samt att patienten får svara på frågeformulär om sin livskvalitet.
Vårdgivaren följer patientens aktivitet och värden via en webbaserad portal. Genom patientens kontinuerliga input av data får vårdgivaren överblick över patientens status och hälsoutveckling och kan ta beslut om fortsatt behandling. Vårdgivare och patient kan kommunicera via chattmeddelanden.
– Vi ser med stort intresse fram emot att kunna utvärdera detta IT-verktyg, För oss som forskande läkemedelsföretag är det värdefullt att få en ökad kunskap om hur den här typen av nya digitala tjänster kan hjälpa patienter med KOL., säger Christian Gertzén, Customer Insights Manager, Boehringer Ingelheim AB.
Projektet kommer att presenteras på eHälsokonferensen Vitalis 2022 i Göteborg den 19 maj klockan 08.30-09.00.