Landskrona stad är ett föredöme när det gäller att stötta anhöriga.
Via en skräddarsydd utbildning för all omsorgspersonal och ett nytt nätverksforum inom det digitala verktyget ”En bra plats” höjs nu kompetensen i anhörigfrågor ytterligare. Syftet med satsningen är att öka kunskapen om anhörigas situation och att bidra till ett respektfullt bemötande.
– Efter en kartläggning av stadens anhörigstöd 2016 såg vi ett behov av att utbilda all omsorgspersonal i bemötandet av anhöriga. Det räcker inte att anhörigsamordnare och anhörigkuratorer har förståelse och fördjupad kunskap över vilka rättigheter och behov denna viktiga målgrupp har. Vår nya utbildning vänder sig till personal inom äldreomsorgen och LSS. Målet är att alla medarbetare ska ge ett kvalitativt stöd i mötet med anhöriga, säger Mica Bodic, Områdeschef hemvård i Landskrona.
Anhörigombud inspireras av ”En bra plats”
Stadens utbildning är uppdelad i två steg, med tre månader mellan varje tillfälle för att skapa tid för reflektion. Deltagarna delas in i mindre diskussionsgrupper och Mica Bodic poängterar vikten av att olika yrkesroller träffas och utbyter erfarenheter under utbildningen. I kursen får deltagarna tips om resurser att rekommendera anhöriga samt konkreta råd kring hur ett professionellt och respektfullt bemötande med anhöriga bör se ut. Det är viktigt att skilja på ett personligt och ett privat bemötande och ordvalen har stor betydelse för ett samtals resultat menar Mica Bodic och Sanna Bejic, anhörigsamordnare på Anhörigcentrum. Landskrona erbjuder sedan tidigare det digitala verktyget ”En bra plats” till stadens anhöriga – en tjänst där anhöriga får tillgång till information och erfarenhetsutbyte med andra anhöriga på nätet. I samband med utbildningen utökar Landskrona användningen av e-tjänsten och startar digitala nätverksgrupper även för stadens anhörigombud.
– Nu kan personal på olika enheter utbyta tips och ta del av nyheter från ”En bra plats” på tider som de själva väljer. Det här upplägget kommer att höja kompetensen och engagemanget i arbetet med anhöriga, och därmed förbättra kvaliteten i vår stödfunktion, säger Mica Bodic.
Att anhörigombud får utökad tillgång till ”En bra plats” ser Maria Cavalli, medgrundare av den digitala tjänsten, som väldigt positivt. Det finns stor förbättringspotential i arbetet med anhöriga och Maria Cavalli hoppas att Landskronas utveckling ska inspirera andra kommuner att införa liknande upplägg.