Senaste Vitalis-mässan kring eHälsa och framtidens vård och omsorg visade att modern teknik och mjukvarubaserade hjälpmedel är på stark frammarsch i vården.
Men det är vårdens personal som är den tveklöst viktigaste resursen. En resurs och kompetens som i dag inte används fullt ut. Vårdpersonalen vill ägna sig åt patienterna men hindras av administrativt arbete som tar tid från patienterna.
Med ett effektiviserat arbetsflöde kan man minimera tiden för dokumentation och informationsöverföring och maximera tiden för patientvård. Smarta mjukvaruhjälpmedel ser till att personal med “passande” kompetens utför de arbetsuppgifter som inte kräver läkare eller sjuksköterskor. Det kan t.ex. handla om patientservice, icke vårduppgifter eller bara allmän information. Andra funktioner kortar tidsåtgången för vissa arbetsmoment utan att försämra vårdupplevelsen för patienten. Som ett resultat får vårdpersonalen mer tid för patienterna, vilket ger en ökad tillgänglighet, möjlighet att vårda fler patienter och i slutänden en bättre ekonomi.
Workflow @ the point of care
På Vitalis visade BEST det senaste inom mjukvarbaserade hjälpmedel och hur personalen med smarta funktioner kan planera, delge och ta del av information var man än befinner sig. Enkelt, snabbt, säkert och effektivt.
“Framtidskonceptet för Workflow @ the point of care visar tydligt vad man kan åstadkomma med väl genomtänkt IT i vården. För det gör skillnad. Man ska direkt kunna se vinsterna i verksamheten: en effektivare vård till lägre kostnader.”
Sebastian Baar, marknadsföringsansvarig BEST TELEPRODUKTER
Effektivisering i tid och resurser i det dagliga arbetet
Infotainment
Patienten har tillgång till egen infotainment-enhet för underhållning direkt i sängen. Här har hen också tillgång till allmän och patientspecifik information, möjlighet att kommunicera med personalen och Service Call®.
Service Call®
Från infotainment-enheten har patienten tillgång till Service Call, som är larm med lägre prioritet som ofta kan besvaras av annan personal än sjuksköterskan.
Larmhantering
“Rätt” personal tar emot larmen i BESTmate appen i sin smartphone och kan acceptera och agera direkt var hen än befinner sig på avdelningen.
NFC för närvaro, larm och uppgifter
Via NFC-taggar i vårdrummet kan personal närvaromarkera sig via sin smartphone, skicka larm, beställa uppgifter eller återställa kommandon. Snabbt och enkelt med full logg på aktiviteterna.
Barcode scan
Med personalens smartphone kan patientens streckkodsarmband scannas och ge direkt tillgång till mer information om patienten. Patienten kan även tilldelas till denna specifika säng.
All information i smartphone
I appen har man förutom alla funktioner tillgång till all önskad information om sängplatsen och patienten i den: Plats, namn, ålder, kön, status, triage, diet, anteckningar, ansvarig personal, etc. All information är rättighetsstyrd och hämtas centralt för maximal säkerhet och integritet.
Uppgiftshantering
Man beställer enkelt olika uppgifter direkt på plats t.ex. en patienttransport eller städning av rum. Uppgiften tas emot av och utförs av “rätt” personal.
Bedside rapportering
Med den smidiga tillgången till relevant information förkortas tiden för rapportering avsevärt. Man kan även lägga till textnoteringar direkt i appen och informerar övrig personal som får omedelbar tillgång till tillagd information.
Status på rum och patient
Att direkt på platsen kunna statusmarkera både rummet och patienten spar tid och arbetsmoment. Statusen kan vara allt ifrån “Infektion” till “städa rum”.
Ward Planner
Vårdplanering och tillgång var du än befinner dig. All information som personal ser och lägger till via sin smartphone är direkt tillgänglig i Ward Planner mjukvaran som visas på storbildsskärmar på respektive avdelningar. Mjukvaran uppdateras i realtid och ger stora möjligheter för verksamheten att specialanpassa informationen. Som en digital whiteboard De Lux med extra allt.