Snowflake Computing, den enda data warehouse-lösningen byggd för molnet, meddelar att Strava, en GPS-baserad fitness-app och socialt nätverk för idrottare, har valt Snowflake för att driva och utveckla sin verksamhet.
Samarbetet har inneburit ett avsevärt minskat av beroende av ingenjörer för företagets datahantering. Istället kan fler ingenjörer fokusera på att utveckla tjänster för Stravas användare och bygga upp företagets globala community.
Sedan grundandet 2009 har 35 miljoner cyklister, löpare och andra idrottare i 195 länder gått med i San Francisco-baserade Strava (namnet kommer från svenskans ”sträva”). Företagets appar och webbplats hjälper medlemmarna att upptäcka och planera sina träningstillfällen, föreviga och dela aktiviteter, samt analysera och jämföra prestationer. Stravas förmåga att knyta samman idrottsmän runt om i världen gör träningen mer social och erbjuder en källa till motivation och inspiration även vid ensamträning.
– Vi har nu all vår data samlad på ett och samma ställe, vilket gör att vi kan få en sanningsenlig global bild av hur entusiaster och idrottare använder Strava, säger Carlin Eng, Data Engineer vid Strava. Snowflake gör det möjligt för oss att ytterligare knyta samman vår plattform, så att vi förstår hur och varför de tycker om att använda Strava. Därmed kan vi erbjuda våra användare nya tjänster som inte var möjliga tidigare.
Strava valde Snowflakes lösning, bland annat efter att ha insett att den tidigare lösningen var alldeles för långsam. Med Snowflake kunde Strava lösa det problemet och man fick en användarvänlig lösning som var smidig att hantera. Genom att använda Snowflake kan Strava bl a få bättre insikt i vad som händer på plattformen och hur apparna används, vilket gör det enklare att utveckla nya användaranpassade lösningar och tjänster. Med bl. a 120 TB lagrad data och 15 miljoner införda analyspunkter per dag, så fanns hos Stava ett stort behov av en smidig datahantering, vilket Snowflake kunde erbjuda.
– Strava kom till oss med ett datalagringsbehov som gick långt utöver vad äldre produkter och lösningar kunde stödja, säger Christian Kleinerman, VP of Product på Snowflake. Deras sofistikerade användningssätt och massiva datahantering krävde en unik och heltäckande lösning för att kunna skala upp och samtidigt överträffa förväntningarna hos sina miljoner användare. Strava är ett bra exempel på varför vi grundade Snowflake och vi ser fram emot att växa med dem.