VivoLogica tar in miljoner – siktar på nya marknader
MedTech-startupen VivoLogica lovar att minimera forskarnas arbetstid lagd på journalhantering med upp till hela 75 procent.
Bolaget har redan inlett ett historiskt samarbete med det statliga forskningsinstitutet RISE och tjänsten används även av universitet i Sverige. Nu tar bolaget in nytt kapital från flera välkända investerare och har därmed dubblat sin värdering på ett år. Nu planerar MedTech-bolaget för att inta jättemarknaderna i övriga Europa och USA.
Sedan starten 2019 har den digitala journalhanteringstjänsten VivoLogica vuxit i raketfart. Coronapandemin innebar ett högre krav på effektivitet och säkerhet inom vaccinframtagning, vilket gjorde att forskare snabbt såg fördelarna med att digitalisera journalhantering och datainsamling – ett av leden i vaccin- och läkemedelsframtagning. Med nyemissionen som drivmedel riktar VivoLogica sikte på övriga Europa och USA.
– Vi har kommit långt med en unik SaaS-tjänst som branschen globalt både är redo för och i behov av, mycket på grund av den växande kravbild som finns på forskare. Den här typen av digitalisering kommer leda till snabbare vaccinframtagning eftersom forskare får lägga sin dyrbara tid på sitt huvudsakliga arbetsområde, dvs forskningen, i stället för på tidskrävande manuellt adminarbete, säger Alexander Sologub, vd på VivoLogica.
MedTech-bolaget har redan positionerat sig som ett av Europas mest lovande tech-startups i tävlingen Tech Rocketship Awards, något som offentliggjordes tidigare i år.
– Nu ska vi kliva in i övriga europeiska länder där vi redan har mött ett stort intresse för tjänsten. Efter Europa blir USA ett naturligt nästa steg som en av världens största marknader för medicinsk forskning. Vi kvalificerade oss nyligen till Tillväxtverkets accelerationsprogram med fokus på USA och har flera intresserade aktörer där redan nu, fortsätter Alexander Sologub.
Fördubblat bolagsvärdet och drygt fem miljoner i nyemission
I nyemissionen deltog både existerande ägare och helt nya investerare. Bland dessa hittas flera tunga namn så som Saeid Esmaeilzadeh, grundare av bl.a. Serendipity Innovations, Marcus Engene grundare av Manycore och Pond5 samt Fredrik Holmström grundare av Magnolia Bostad och f.d. vd för Holmströmgruppen. Den fyllda kassan kommer användas för att accelerera tillväxten genom bland annat att fortsätta utveckla tjänsten såväl som bolagets säljavdelning. Ambitionen är att sälja direkt på utvalda nya marknader samt via distributörer.
–Att RISE använder vår tjänst samt att flera tunga namn väljer att investera i VivoLogica ser vi som en validering av såväl tjänsten som förtroende för oss som bolag i stort. Vi är otroligt glada och peppade på framtiden, säger Kajsa Wiklund, Affärsutvecklingschef på VivoLogica.