Jag tror knappt att det finns någon idag som inte har hört talas om ordet AI men vad det egentligen innebär är det nog en del som kanske inte riktigt har koll på.
De flesta av oss använder AI dagligen, medvetet eller omedvetet, då det idag blivit en stor del av vår vardag genom en mängd olika tekniska lösningar så som robotdammsugare, automatiska översättningsverktyg, ansiktsigenkänning i mobilen etc.
Det här är teknik som blivit självklara verktyg i vår vardag och som vi inte gärna vill vara utan.
Hur är det inom vården då, finns AI där?
Absolut! Vanligast är genom bildanalys men det förekommer även för att hitta eventuella sjukdomstillstånd. Idag ställer sig många tveksamma till tekniken för att det finns stor okunskap och rädsla.
Vid ett införande är det därför viktigt att det sker i ett nära samarbete mellan vården och it-avdelningen för att tidigt kunna följa upp resultatet och för att minimera risken för allvarliga fel då patientsäkerheten inte får äventyras. Det finns många områden inom vården som skulle ha stor nytta av de effekter som AI kan ge.
Lidingö Kommun har gjort något som kommer att kunna göra stor skillnad inom vården. Ett exempel är en AI-driven chatbott som hjälper kommunens medarbetare att snabbare och smidigare få tillgång till rätt information för olika lokala rutiner. Det många verksamheter erfarar är att det kan vara svårt att få till en bra on-boarding för nya medarbetare.
Då kan man t.ex. göra som Lidingö och på ett smidigt sätt öka tillgängligheten för lokala rutiner, det tror jag kan trygga många medarbetare, genom att alltid ha tillgång till den senaste informationen. Dessutom blir det även smidigare för ansvariga då de ska uppdatera de nya rutinerna.
Idén till projektet kom genom Ateas Hackaton där personer från verksamhet fick uttrycka de utmaningar man har i sin vardag och utifrån det skapades idéer till vad som idag är en av tre lösningar som applicerats hos Lidingö Kommun.
Lösningen har nu testats i en mindre skala inom hemtjänsten och inom två vård- och omsorgsboenden.
Att få med sig verksamheten i förändringsprocessen från början och på ett bra sätt är en av nyckelfaktorerna till framgång. Att öka kunskapen ger trygghet vilket många gånger innebär att man kan ta till sig tekniken bättre oavsett om det är AI eller någon annan teknisk lösning.
Man gör klokt i att bygga från det lilla för att få med sig personalen och att låta verksamheten växa in i lösningen men också för att tidigt identifiera eventuella brister innan man väljer att införa brett.
Ett nära samarbete mellan verksamheten och it-avdelningen möjliggör för en snabb bekräftelse på vad som fungerar bra och vad som eventuellt kan behöva åtgärdas vilket tryggar såväl brukare som medarbetare.
Tre tips att lyckas med AI i vården och omsorgen
- Ta med verksamheten från början
- Börja litet för att trygga och fånga upp eventuella brister innan breddinförande
- Nära samverkan mellan verksamhet och it-avdelningen tryggar såväl brukare som medarbetare
Josefine Dimberg
Lösningsspecialist Vård & Omsorg