Apoteket är nominerat som finalist i två kategorier i handelns stora gala Retail Awards: Årets hållbara retailföretag och Årets lojalitetsprogram.
Bakom priserna står Svensk Handel och tidningen Market.
Det är tredje gången Apoteket är finalist i kategorin Årets hållbara retailföretag, som tidigare hette Årets hållbara butikskedja.
– Det skulle betyda mycket för oss att vinna, säger Anna Rogmark, Apotekets hållbarhetschef. Att bidra till en hållbar utveckling är en viktig del av vårt företags historia och framtid. Ett pris för hållbart företagande skulle vara en fin bekräftelse på att våra insatser uppskattas.
– Förhoppningsvis skulle det också innebära att fler människor väljer att komma till oss. Vi kan då hjälpa fler med läkemedel och hälsa och tillsammans minska vårt klimatavtryck. Utmärkelsen skulle helt enkelt sporra oss att fortsätta driva utvecklingen på apoteksmarknaden för ett mer hållbart samhälle.
Juryns motivering:
Visionen om ett liv i hälsa styr Apotekets hållbarhetsarbete mot flera områden. Med ett aktivt arbete kring äldres läkemedelsanvändning, snabb diagnostik via den digitala Artroskollen och ett nytt patientstödsprogram vill Apoteket hjälpa sina kunder till ett hälsosamt liv. Utfasning av produkter med onödiga eller farliga ingredienser, pant på påsar och insamling av överblivna läkemedel gör naturen friskare. En arbetsplats mår bra av mångfald och jämställdhet. Farmaceuter med utbildning utanför EU anställs gärna och får kompletterande utbildning. Och under året har Apoteket visat att det är nolltolerans mot rasism som gäller.
Även Apotekets Kundklubb är nominerad som finalist i kategorin Årets lojalitetsprogram.
– Vi är självklart väldigt stolta över nomineringen, säger Erica Nyqvist som är chef för enheten Kundlojalitet & Kundinsikt på Apoteket. Hon fortsätter:
– Det är ett fint kvitto på att det arbete som vi alla gör är i rätt riktning och en sporre för oss att fortsätta utvecklas. Digitalisering och e-handel har snabbt ändrat förutsättningarna för svensk handel. Att förstå och arbeta på rätt sätt med kunddata kommer att vara avgörande för Apoteket i framtiden. Jag tror att vi är i final tack vare vårt gedigna arbete med att använda kundinsikter till att skapa relevanta medlemsförmåner. Som exempel på detta arbete lyfter vi Apotekets fina arbete med att lojalisera nyblivna föräldrar och vår bearbetning av omnikanalskunden – kunden som handlar i flera olika kanaler.
Juryns motivering:
Att lämna monopolet för att bli en av många på en konkurrensutsatt marknad är en stor utmaning bara det. Det framgångsrika förändringsarbetet är lika tydligt i Apotekets kundklubb, som med en strategi kring omnikanal och hållbarhet attraherar allt fler, inte minst nyblivna föräldrar. Programmet utformas, i gränslandet till primärvården, utifrån välgrundade kundinsikter som skapar förmåner som matchar våra olika behov, från vaggan till vuxen. Kan det vara guld värt?