Alla vet att det är rätt, men många vet inte hur de kan inkludera patienter och användare i utvecklingen av nya medicintekniska lösningar.
Under Medicinteknikdagarna 2022 finns möjligheten att möta en expertpanel vars kunskap kan förenkla utvecklingen av ny medicinteknik.
Konceptet kallas Patient’s Den och lånar sitt format från det välkända tv-programmet Draknästet (Dragons Den). Men här står tre patienter som drakar, och istället för finansiering så finns det unik kunskap i potten.
– Vi genomförde vår första Patient’s Den under förra årets Medicinteknikdagarna och det var mycket uppskattat. I år finns det återigen möjlighet för entreprenörer att möta tre experter som kan betyda mycket för utveckling och spridning av nya medicintekniska lösningar, säger Jenny Christensson, projektledare vid Medtech4Health.
Ökade värdet på innovationen
En av dem som tog chansen i fjol var Olof Lindahl som tagit fram en metod för bättre behandling av prostatacancer. Men då metoden innebär en lägre operationstid för patienten så fanns en farhåga att den inte skulle bli accepterad.
– Men panelen konstaterade att det var mycket viktigare att veta att alla cancer var avlägsnad ur kroppen efter operationen. Det överväger nackdelen med den förlängda operationstiden, säger Olof Lindahl, professor i medicinsk teknik, Norrlands universitetssjukhus.
– För vårt projekt var det av stor vikt att känna till detta i vårt fortsatt arbete och det ökar värdet på vår innovation ur både ett patientperspektiv och ett hälsoekonomiskt perspektiv.
Jenny Christensson betonar att det finns många saker att tjäna på att involvera patienterna i utvecklingen.
– Det är svårt att ta på sig någon annans glasögon, därför behövs allas ögon i processen kring en ny produkt eller tjänst. Ingen vill lägga ned arbete på att ta fram en briljant produkt som i slutändan väljs bort, säger hon.
Mer än kunskap om sjukdomar
Patient’s Den ger möjligheten att ställa öppna frågor om en viss produkt eller tjänst. Panelens experter svarar både utifrån sin unika kunskap om sina sjukdomar, och sina personliga insikter och erfarenheter av hälso- och sjukvården. Under årets Patient’s Den finns även en möjligheten att ta del av lärdomar från engelska hälso- och sjukvården då en av patienterna deltar på länk från England.
– Vi kan öka chanserna att en produkt eller tjänst blir det som den var tänkt och gör bästa möjliga nytta för hälso- och sjukvården. Många hinder kan undanröjas om man tar sig mer tid för att involvera alla berörda, och resan blir så mycket roligare, säger Jenny Christensson.