Offentliga personer måste prata mer öppet om tabubelagda hälsoämnen
Hem UNDERSÖKNING Offentliga personer måste prata mer öppet om tabubelagda hälsoämnen

Offentliga personer måste prata mer öppet om tabubelagda hälsoämnen

Publicerat av: Redaktionen

Nästan varannan svensk skulle våga söka vård om offentliga personer pratar mer öppet om tabubelagda hälsoämnen, det visar en undersökning genomförd av hygien- och hälsobolaget Essity.

Undersökningen visar vidare att ”sociala tabun och stigman” hade varit det näst mest populära ämnet för Sommar i P1 – om kategorin hade funnits med i årets upplaga.

44 procent av svenskarna skulle våga söka vård om offentliga personer var mer öppna med att diskutera tabubelagda eller stigmatiserade frågor om kropp, hygien eller hälsa. Det visar en ny undersökning genomförd av hälso- och hygienbolaget Essity. Undersökningen visar vidare att offentliga personer som pratar om eller är aktiva inom stigmatiserade hälsofrågor skulle få 33 procent att prata själva mer öppet om tabun och stigman.

Sociala tabun och stigman – näst mest efterfrågade ämnet i Sommar i P1

Offentliga personer måste prata mer öppet om tabubelagda hälsoämnenEssity ställde även frågan om vilka kategorier/ämnen man helst velat att årets sommarpratare i P1 Sommar skulle lyfta fram. Etta på önskelistan hamnade kropp och hälsa, med 28 procent. Därefter ville nästan en av fyra svenskar (22%) lyssna på prat som berör sociala tabun och stigman – kategorier som inte fanns med i årets sommarprat. Dessa ämnen är lika efterfrågade som politik och samhälle (22%), och mer efterfrågade än vetenskap och akademi (18%).

– Stigman kopplade till ämnen som exempelvis inkontinens eller mens orsakar fortfarande social isolering och passivitet runtom i världen. Följden blir att människor inte deltar fullt ut i samhället; miljontals skol- och arbetsdagar går förlorade varje år. Om fler av världens inflytelserika förebilder kunde driva på debatten och försöka bryta dessa tabun; då skulle vi dramatiskt öka chanserna till ett mer inkluderande och accepterande samhälle, säger Sofia Hallberg, nordisk kommunikationsdirektör på Essity.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>