Nyheter, kontaktvägar och massor av information om cancervård för barn.
Nu har Barncancercentrum på Sahlgrenska Universitetssjukhuset samlat allt i en ny app.
– Äntligen, säger Kristina Isaksson, avdelningschef på Barncancercentrum. Vi har moderna familjer hos oss som är vana vid moderna kommunikationssätt.
Barn med närstående som skrivs in på Barncancercentrum på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus har sedan länge fått en informationspärm i sin hand. Men nu har appen Barncancercentrum lanserats och kommunikationen med patienter och föräldrar tar ett stort digitaliseringskliv.
– Vi har fått positiv respons från närstående och jag tror man uppskattar enkelheten och att kunna ha mycket information i fickan, säger Andreas Backman, undersköterska på Barncancercentrum.
– Han ansvarar för att utveckla appen, vid sidan om sitt arbete i vården. Digitaliseringen innebär att ny information kan gå ut snabbt till många. Under covid-19 med många frågor och oro kring vad viruset kan betyda för ett cancersjukt barn har detta varit särskilt uppskattat med snabba uppdateringar.
-När ett barn får diagnosen cancer är det såklart många frågor som kommer upp. Och under behandlingen är det mycket information som föräldrar och närstående ska hålla sig uppdaterade på. Det är inte alltid man kommer ihåg att ställa alla frågor vid ett läkarbesök till exempel. Därför är den här kommunikationsmetoden så bra, säger Kristina Isaksson, avdelningschef på Barncancercentrum.
Appen finns att ladda ner för vem som helst, så även släkten och kompisar kan hålla sig uppdaterade på behandlingen och sjukhustiden. Andreas Backman betonar att appen inte ersätter personliga samtal med vårdpersonal.
– Vården här bygger förstås på möten och samtal, men appen är ett fint komplement.