Under våren har ytterligare 15 startups tagit nästa steg i sin affärsutveckling med UIC.
Hygienprodukter i svenska biomaterial, hemprovtagning för HPV-virus och en aktivitetsapp är några av de innovativa affärsidéerna från de startups som har antagits till två av UICs affärsutvecklingsprogram. Antagna bolag får kostnadsfri skräddarsydd coaching digitalt och har även möjlighet att söka 25 000 kr för att verifiera sin affärsidé.
Under årets andra omgång av UICs affärsutvecklingsprogram har 15 nya startups med nya affärsidéer med stor utvecklingspotential antagits. Teamen kommer under tre månader bland annat att arbeta med att verifiera att affärsidén har marknadspotential och att bygga ett konkurrenskraftigt företag. Bolagen erbjuds även verifieringsstöd för kund- och produktverifiering.
UIC Business Startup gör det möjligt att gå från affärsidé till kund på tre månader. Deltagarna arbetar med att tidigt bekräfta om det finns kunder och att deras produkt eller tjänst löser ett verkligt problem hos kunden. Därefter identifierar de hur produkten eller tjänsten bäst kan säljas.
UIC Business Build vänder sig till redan startade bolag, eller till startups på väg mot bolagisering. Genom workshops och seminarier ger programmet deltagarna en ökad insikt och förståelse för bland annat affärsutveckling, finansiering, marknadsföring och vad som krävs för att bygga en trovärdig och realistisk plan för att nå framgång.