Jameson, världens ledande irländska whiskey, uppmanar till dialog om mäns hälsa, till förmån för Movember, i en kampanj som pågår under hela november.
Movember – välgörenhetsorganisationen som grundades 2003, känd för den välvårdade mustaschloggan – arbetar året runt med att öka kännedomen kring prostatacancer, testikelcancer och mental ohälsa bland män. En stor del av arbetet handlar om att uppmana både män och kvinnor att prata mer om dessa ämnen, och sprida kunskap som hjälper till att fånga upp tidiga tecken på sjukdom.
Som en del i kampen skänker Jameson 100 000 kronor till Movember för att bidra till ökad kännedom om organisationens arbete, och uppmanar samtidigt andra att bidra med sitt engagemang. För att ytterligare sprida kunskap om de frågor som Movember engagerar sig i och hur alla kan vara med och bidra, aktiverar Jameson sitt breda nätverk runtom i Sverige.
Oavsett om det är genom att odla den välkända mustaschen, donera pengar eller fråga en vän hur han egentligen mår, vill Jameson uppmuntra alla att dra sitt strå till stacken för att hjälpa män att leva längre och hälsosammare liv.
”Jameson är stolta över att återigen stötta Movember för att bidra till, och öka kännedomen om, deras viktiga arbete. Vi uppmuntrar alla att engagera sig och understryker att det är relevant för kvinnor såväl som män att förbättra förutsättningarna för mäns hälsa, då vi alla har en man i vår närhet som betyder mycket för oss. Vi vill genom vårt engagemang uppmuntra till livsviktiga samtal om mäns hälsa och informera folk om hur de kan bidra, i stort och smått, både till sin egen och sina närståendes hälsa”, säger Johanna Elshult, Senior Brand Manager för Jameson Sverige.
Organisationen Movember är icke-statlig och därmed beroende av donationer. Både män och kvinnor engagerar sig idag i Movembers arbete och tillsammans har man globalt finansierat 1200 olika projekt som räddat och förbättrat livet för män runt om i världen.