Välgörenhetssektorn står inför en stor utmaning.
I takt med att allt fler konsumenter har digitaliserat sitt köp- och betalbeteende behöver även välgörenhetssektorn ställa om sättet på vilket de får in donationer och engagerar månadsgivare. Cancerfonden och Klarna har under 2020 inlett ett samarbete med målet att skapa en friktionsfri och moderniserad givarupplevelse. Nu utvecklas samarbetet ytterligare och Klarna kommer tillsammans med Cancerfonden att under kvällens gala “Tillsammans mot cancer” i TV4 presentera ett helt nytt sätt att skänka pengar.
Cancerfonden och Klarna inledde under första kvartalet 2020 ett långsiktigt strategiskt samarbete för att utforska nya tekniker, alternativa tekniska plattformar med syftet att modernisera och digitalisera givarupplevelsen.
Samarbetet har haft drivkraften att göra det så enkelt och smidigt som möjligt för människor att bidra till cancerforskningen med slutmålet att besegra cancer. Cancerfonden har under samarbetet kraftigt förenklat processen för personer att bli månadsgivare genom att de anpassat och tillämpat Klarnas smidiga flöde för månadsbetalningar, tagit fram lösningar för exponering på externa plattformar och effektiviserat drift och underhållsprocesser.
Samarbetet ger även Cancerfonden möjlighet att genom Klarnas app kommunicera och möjliggöra donationer direkt med sina givare via artiklar, pushnotifikationer och annonsering i sociala kanaler.
– Allt handlar om att göra det så enkelt och smidigt som möjligt att stödja cancerforskningen. Genom att kombinera vår erfarenhet av insamling och Klarnas tillgång till snabbhet och ny teknik, så adderar vi en tredje dimension som kommer att stärka insamlingen till cancerforskningen framåt, säger Meron Abraham, Digitalt utvecklingsansvarig Cancerfonden.
Nästa steg i samarbetet är att under kvällens gala “Tillsammans mot cancer” i TV4 kl 20.00 kommer Cancerfonden och Klarna att testa ett helt nytt sätt att skänka pengarna till kampen mot cancer. Under sändningarna kommer en QR-kod att visas i TV-rutan. Den ger TV-tittaren möjligheten att skanna koden direkt med sin mobiltelefon och kommer därefter direkt in i ett smidigt framtaget flöde för att skänka pengar och enkelt bli månadsgivare.
– Jag är stolt över att vi på Klarna tillsammans med Cancerfonden har anpassat vår kassa och betalsätt för att underlätta för Cancerfonden att samla in pengar till arbetet mot cancer. Det visar hur Klarna genom sin smidiga kassa och digitaliserade betallösningar kan vara en liten del i att utveckla Cancerfonde