Svensk Provtagning är den nya hälsotjänsten som ger dig provresultaten direkt i mobilen.
Tjänsten effektiviserar hälsokontroller och digitaliserar processen för att nå ut till en privat konsument- och företagsmarknad.
”Det sker en stor förändring inom vården i och med att den digitaliseras. Det lanseras många nya e-hälsoprodukter och vi är en av dem. Vi vill effektivisera provtagningar genom att digitalisera processen vilket möjliggör att produkten når konsumenten direkt utan att man först måste boka tid med en läkare” säger Niklas Schöning verksamhetschef på Svensk Provtagning.
Genom den digitala plattformen kan du beställa färdiga eller personligt utformade provtagningspaket med viktiga biokemiska och fysiologiska indikationer som kan identifiera hälsorisker långt innan symtomen blir synliga. Provanalyserna samlas i en digital journal med utförliga kommentarer av en läkare. Svensk Provtagning är en registrerad vårdgivare och står under Inspektionen för vård och omsorgs tillsyn och samarbetar med ett flertal kliniker och laboratorium på cirka 120 provtagningsställen runt om i Sverige.
“Det positiva är att både du och jag kan få tillgång till vår personliga hälsodata, vilket annars är svårt genom den traditionella sjukvården. Med vår tjänst kan du snabbt kontrollera hur du mår och komplettera med hälsodata från exempelvis Apple watch och Fitbits för att kunna ta mer hälsosamma beslut” säger Niklas Schöning.
För drygt ett år sedan träffade entreprenören Niklas Schöning grundarna av tillväxtbolaget DNA Innovation som är en del av Digital New Agency Group, för att diskutera ett samarbete vilket resulterade i Svensk Provtagning. Bolaget växte fram i nära samarbete med vårdbolaget Prosalus, med ett tjugotal läkare, informatiker och ett teknikkonsultbolag.
”DNA Innovation erhåller en struktur, nätverk och initial finansiering som gör det enklare och säkrare att starta ett bolag i ett tidigt skede. Vi har byggt en struktur som accelererar startup-processen och tillsammans med en erfaren entreprenör kan vi påskynda processen från idé till att bolaget lanseras på marknaden” säger Martin Bolter VD på Digital New Agency Group.