Den digitala kunskapen i Sverige är i världsklass, samtidigt finns det många som känner sig osäkra i det nya digitala landskapet, inte minst i hur man använder digitala vårdtjänster.
Kronans Apotek och Doktor.se vill nu genom ett gemensamt pilotprojekt informera och stödja kunder i hur de kan möta vården digitalt. Projektet genomförs initialt i fem av Kronans Apoteks butiker i Stockholm.
Kronans Apotek och Doktor.se lanserar nu ett gemensamt projekt för att informera kunder på sina apotek hur den digitala vårdappen Doktor.se fungerar och vilka fördelar den kan erbjuda. Representanter från Doktor.se kommer mellan den 16 oktober och den 15 november, och initialt på fem av Kronans Apotek i Stockholms, att hjälpa kunder med information och stöd i hur det går till att få sjukvårdsrådgivning och tillgång till distansvård med remiss och recepthantering via sin mobil.
-Virtuella sjukvårdsbesök är idag mer eller mindre ett naturligt inslag i vården, men vi har sett att förmågan och intresset att ta till sig nya digitala tjänster varierar. Eftersom vi erbjuder digitala tjänster av olika slag så vill vi även se till att vi stöttar personer som tycker att det verkar krångligt eller inte känner till vad en digital vårdtjänst kan erbjuda. Därför gör vi detta projekt, säger Anders Torell, Vd på Kronans Apotek
Projektet utförs initialt på fem av Kronans Apotek i Stockholm mellan den 16 oktober och 15 november, 2018. De fem apoteken är:
- Kronans Apotek, Liljeholmen plan 1
- Kronans Apotek, Liljeholmen plan 2
- Kronans Apotek , Renstierna gatan
- Kronans Apotek, Sickla
- Kronans Apotek, Kungsholmstorg.
Tidigare i år integrerades Kronans Apoteks receptflöde i Doktor.se’s app.
Kronans Apotek ägs av det finska börsnoterade bolaget Oriola som även äger 17 procent av Doktor.se.